Podstawowe informacje

nazwa inwestycji: Przebudowa budynków dworca PKP wraz z budową parkingu w celu dostosowania do nowych funkcji związanych z obsługą ruchu pasażerskiego

szacunkowy koszt: prawie 18,6 mln zł

finansowanie: fundusze europejskie (ponad 9,7 mln zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, poddziałanie 7.2.4. Infrastruktura dla obsługi podróżnych) oraz budżet miasta

Wszystkie inwestycje finansowane są środków pochodzących z budżetu miasta i zapisanych w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Wiele kluczowych inwestycji nie byłoby jednak możliwych bez pozyskania środków zewnętrznych. Kluczowy sposób finansowania, zwłaszcza dużych projektów infrastrukturalnych, to fundusze europejskie. Staramy się też o środki Ministerstwa Infrastruktury na rozbudowę lokalnej infrastruktury drogowej oraz o krajowe środki na infrastrukturę, np. z Ministerstwa Sportu na dofinansowanie obiektów sportowych.

Opis inwestycji

Wygodny parter dla pasażerów

Odnowiony i przystosowany do nowoczesnych standardów dworcowych parter będzie w całości przystosowany do obsługi pasażerów. Znajdą się tu oddzielne kasy kolejowe i autobusowe, poczekalnia, przechowalnia bagażu, toalety (także dla osób niepełnosprawnych i z kącikiem dla matki z dzieckiem), punkty gastronomiczne i typowe dla dworców punkty usługowe, gdzie będzie można np. kupić prasę.

  • Dyspozytornia 

Na parterze zlokalizowana będzie także dyspozytornia ruchu, obsługująca planowane zintegrowane centrum komunikacji kolejowej i autobusowej (zobacz więcej). Pomieszczenia techniczne i sanitarne zaplanowane zostały na poziomie -1.

  • Parking Park&Ride oraz Bike&Ride

Trzykondygnacyjny parking typu Park&Ride na 180 samochodów wybudowany zostanie między peronami kolejowymi a ul. Smrekową, gdzie obecnie znajduje się postój taksówek bagażowych. Na parkingu znajdą się odpowiednie miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych oraz dziewięć stanowisk do ładowania samochodów elektrycznych. Z kolei dla cyklistów zaprojektowanych zostało 68 stanowisk, gdzie będą mogli zostawić rower i udać się w dalszą podróż, np. do pracy w okolicznych miejscowościach czy na jednodniowy wyjazd do Krakowa. Dodatkowo powstanie samoobsługowa stacja serwisowa dla rowerów oraz stacje do ładowania rowerów elektrycznych. Parking ma być bezpłatny dla pasażerów autobusów i kolei.

  • Brama dworcowa

Przebudowana zostanie także bardzo zniszczona, historyczna brama dworcowa z 1961 roku, która jednocześnie pełnić będzie funkcję zadaszenia dojścia na perony; jej przedłużeniem będzie zadaszenie parkingu rowerowego. Oczywiście zachowany zostanie na niej neon z napisem „PKP Zakopane”.

  • Dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych

Nowy dworzec ma być wygodny i przyjazny dla wszystkich. Osobom niewidomym poruszanie się bedą ułatwiać zamontowane na podłodze ciągi naprowadzające i pół wybudzające. Wszystkie ciągi piesze będą odpowiednio szerokie, by osoby poruszające się na wózku mogły się swobodnie przemieszczać. Pomocą będą też otwierane automatycznie drzwi wejściowe lub usytuowane niżej klamki. Wszystkie informacje, np. tablice czy rozkłady jazdy umieszczone będą na odpowiedniej wysokości, także wielkość czcionki czy jej kolor ma być dobrany z myślą o osobach niedowidzących. Zamontowane zostaną też systemy wspomagające słyszenie, programy powiększające i sygnalizacje dźwiękowe. Planowane jest także przygotowanie opisów w języku Braille’a. W ramach drugiego projektu w budynku głównym i budynku dawnej przychodni zamontowane zostaną windy.

  • Na wyższych kondygnacjach budynku głównego część kulturalna

Na pierwszym piętrze i poddaszu w budynku głównym powstanie mediateka, zaś w budynku dawnej przychodni – m.in. informacja turystyczna i klub muzyczny. Środki na tę część inwestycji pochodzą z innego dofinansowania.