Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   12.44   278.47   72.08   3.65
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   13.13
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   13.2   17
Józefa Piłsudskiego   8.32   10.83
Tytusa Chałubińskiego   7.63   10.01
Zofii i Witolda Paryskich   8.83   12.44
Kuźnice   4.56   5.01
Gronik   9.41   12.02
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   12.94   17.36
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: Partner
Czw. 23.09 20:00
Zachmurzenie
11° / 10° zachmurzenie duże
Pt. 14:00
Zachmurzenie
12°
Sob. 14:00
Zachmurzenie
18°
Nd. 14:00
Zachmurzenie
21°
Pon. 14:00
Zachmurzenie
20°
Wt. 14:00
Zachmurzenie
17°
Zdjęcie promujące Zakopane
Oranment

Willa Czerwony Dwór

Centrum Kultury Rodzimej 

Czerwony dwór

„Czerwony Dwór”, znajdujący się w samym sercu Zakopanego, przy ul. Kasprusie, wiodącej w stronę Doliny Strążyskiej, to jedna z najpiękniejszych, a także najważniejszych willi Zakopanego. Wybudowana została w latach 1901-1902 przez Wojciecha Roja, bliskiego współpracownika Stanisława Witkiewicza, w stylu zakopiańskim dla Oktawii Lewandowskiej, siostry Zygmunta Gnatowskiego, właściciela projektowanej przez Stanisława Witkiewicza „Koliby”. Dom nosił początkowo nazwę „Władysławka” od imienia męża O. Lewandowskiej.

W 1904 r. zamieszkał tu Artur Rubinstein. Lata pierwszej wojny światowej spędził tu Stefan Żeromski, tutaj też mieścił się „zakopiański Belweder” w listopadzie 1918 roku, kiedy to znany pisarz stał na czele zakopiańskiej Rady Narodowej i nazywano go „Prezydentem Rzeczypospolitej Zakopiańskiej”. Właśnie tutaj, w oficynie, mieszkał kompozytor Karol Szymanowski, bywał często Stanisław Ignacy Witkiewicz – obaj zaprzyjaźnieni z Arturem Rubinsteinem. Bywali u Szymanowskiego m.in.: Zofia Nałkowska, Piotr i Rafał Malczewscy, Zbigniew Uniłowski, Henryk Sztompka i wielu innych ludzi ze świata kultury.

Mniej więcej w połowie lat 20. XX w. willę kupiła pani de Pourbeix-Zakrzewska, która pokryła dach czerwoną blachą i zmieniła jej nazwę na „Czerwony Dwór”. Nazwa przetrwała do dziś.

Po II Wojnie Światowej budynek został przejęty i przekazany na cele oświatowe. W latach 1946-1947 było tu schronisko młodzieżowe, a następnie prewentorium Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci z Krakowa i Państwowy Dom Dziecka dla chłopców. Od 1951 r. do 2016 r. w willi znajdowało się przedszkole, które od 1954 r. nosiło imię Karola Szymanowskiego. 

Decyzją Burmistrza Miasta Zakopane Leszka Doruli w roku 2016 budynek został przeznaczony na centrum kultury promujące sztukę rodzimą. W Galerii Czerwony Dwór odbywają się wystawy twórczości podhalańskich twórców, warsztaty twórczości ludowej, wykłady i prelekcje. Tu właśnie można zapoznać się z tradycyjnym malarstwem na szkle zakopiańskich twórców. 

Warsztaty i Konkursy

Warsztaty w ramach programu "Popularyzacja zakopiańskiego dziedzictwa kulturowego"

Konkurs OBLICZA FRASOBLIWEGO

aktualności

Zaproszenie na wernisaż wystawy pokonkursowej "Oblicza Frasobliwego"
Data publikacji 10 września 2021

Po sukcesie ogłoszonego w 2018 roku konkursu „Madonny Podhalańskie” i wystawy prezentowanej nie tylko w Czerwonym Dworze ale także w Domu Polskim oraz Instytucie Polskim w Budapeszcie na Węgrzech, Zakopiańskie Centrum Kultury Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór przygotowało kolejny ogólnopolski konkurs pod tytułem „Oblicza Frasobliwego”. Głównym jego celem było pobudzenie inwencji twórczej oraz popularyzacja i dokumentacja unikalnych zjawisk kultury, jakimi są malarstwo na szkle i rzeźba w drewnie. Celem równorzędnym była także popularyzacja tradycji chrześcijańskiej kultu wizerunków Chrystusa Frasobliwego.  Wyobrażenie Chrystusa Frasobliwego uznawane jest za „symbol” dawnej polskiej rzeźby ludowej. Wizerunek ten spotykamy na obszarze prawie całego kraju. Jest symbolicznym podsumowaniem Męki Pańskiej. Pojawia się w sytuacji określanej jako moment odpoczynku Chrystusa na skale czy kamiennym głazie podczas drogi na Golgotę bądź w ostatnich chwilach przed ukrzyżowaniem.  Symboliczne podsumowanie Męki. Momentu tego nie opisano w Piśmie Świętym; spopularyzowały go opowieści apokryficzne. Według nich to jeden z ostatnich obrazów Męki Pańskiej. Przedstawienie to ukazuje Chrystusa siedzącego na kamieniu, stołku lub fragmencie muru, z głową wspartą na jednej lub obu rękach. Ten schemat ikonograficzny znany jest od starożytności i występuje w sztuce wielu kultur.   Chrystus Frasobliwy silnie zespolił się z ludową religijnością. To wizerunek ukazujący Boga bliskiego ludziom, nie tego wspaniałego, wszechmocnego, ale umęczonego, opuszczonego, zbolałego. Frasobliwy ucieleśniał Boga rozumiejącego wszelkie ludzkie biedy, Boga, który martwi się grzesznikami, ale który nie pozostawi ludzi bez opieki i nadziei na zbawienie. Figury Frasobliwego mają wyraz smutnej zadumy. Bardzo dobrze trafiały do wiernych; ubogich mieszkańców wsi, ubogich, przytłoczonych życiowymi problemami, troską o zapewnienie minimum życiowej egzystencji rodzinie, nękanych przez możnych; szczególnie w czasach pańszczyzny. Siedząca postać Chrystusa, z głową ciężko wspartą na ręku, swym gestem zamyślenia, bólu i smutku symbolizowała ludzkie uczucia, zrozumiałe dla wszystkich epok i kultur. Jezus na chwilę przed męką pochyla się nad grzechami ludzi litując się nad ich ziemskim losem. Ludzie odnajdowali w tym wizerunku nie tylko wszystkie tajemnice Męki Pańskiej, ale także tajemnice własnej śmierci i wiary w życie wieczne. Konkurs oraz wystawa odbyły się pod Honorowym Patronatem Jego Ekscelencji Arcybiskupa Marka Jędraszewskiego Metropolity Krakowskiego i przyniosły nadspodziewanie bogate efekty. Do oceny przedstawiono 52 rzeźby w drewnie wykonane przez 31 autorów oraz 64 obrazy na szkle namalowane przez 42 osoby. Wszystkie prace okazały się niezwykle interesujące; rzeźby to kontynuacja znakomitych tradycji ludowych zaś malarstwo na szkle pokazało możliwości uwspółcześnienia tej techniki poprzez nowe rozwiązania warsztatowe i znakomite pomysły artystyczne. Interesujące okazały się zróżnicowane interpretacje tematu konkursu. O ile dla rzeźby przez wieki mamy ten sam schemat ikonograficzny, to w malarstwie temat Frasobliwego występuje rzadziej, co daje większe możliwości indywidualnego odczytania.  Wszyscy uczestnicy konkursu znakomicie odczytali intencje organizatora, a przedstawione prace świadczą o trwającym nieprzerwanie od wieków emocjonalnym postrzeganiu tematu Chrystusa Frasobliwego jako bliskiego ludziom, rozumiejącego ich troski i smutki Boga. Ponownie wielkim zaskoczeniem artystycznym stały się prace uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym koło w Zakopanem. Praca Bartłomieja Szczupalskiego zachwyca rysunkiem a przede wszystkim kolorystyką. Na podobnym wysokim poziomie pozostaje większość prac, za co należą się wyrazy uznania prowadzącym warsztaty. (ze wstępu do katalogu Alicji Mironiuk Nikolskiej) Wystawie towarzyszą wybrane myśli kardynała Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Tysiąclecia. Wystawa czynna od 18 września do 30 października 2021 r. Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór czynne od poniedziałku do soboty (z wyłączeniem środy) od 10:00 do 17:00. (PP) 

Dowiedz się wiecejStrzałka
Wernisaż wystawy Na rozdrożu
Data publikacji 11 lipca 2021

W Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór 9 lipca 2021 r. odbył się wernisaż wystawy „Na rozdrożu. Adam Doleżuchowicz, Bożena Doleżuchowicz Mickiewicz”. To kolejna wystawa pokoleniowa, ukazująca siłę góralskiej, podhalańskiej tradycji. W otwarciu wystawy uczestniczyła nie tylko Bożena Doleżuchowicz Mickiewicz, ale także żona śp. Adama Helena Doleżuchowicz oraz rodzeństwo pani Bożeny Dorota Zdyb i Adam Doleżuchowicz junior. W imieniu burmistrza Zakopanego Leszka Doruli Artystce podziękowała Joanna Staszak, naczelnik wydziału kultury. Oprawę muzyczną zapewniła muzyka Macieja Szczeciny. O wystawie mówiła jej kurator dr Małgorzata Wnuk. Wystawa stanowi zapowiedź albumu „Zakopiańskie malarstwo na szkle. Adam Doleżuchowicz, Bożena Doleżuchowicz Mickiewicz”, który ukaże się jesienią. Na wystawie oprócz witrochromii można zobaczyć pastele, rzeźby, instrumenty muzyczne oraz wiersze gwarowe zmarłego przed dwudziestoma laty artysty. Wystawa czynna od 10 lipca 2021 do 3 września 2021 r. od poniedziałku do soboty (z wyłączeniem środy ) od 10.00 do 17.00. Małgorzata Wnuk Zdjecia: Anna Hebda (PP) 

Dowiedz się wiecejStrzałka
Wielka Krokiew. Od profanum do sacrum
Data publikacji 26 lipca 2021

Burmistrz Miasta Zakopane Leszek Dorula, Zakopiańskie Centrum Kultury, Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór zapraszają na wystawę plenerową w ogrodzie Czerwonego Dworu "Wielka Krokiew. Od profanum do sacrum" (14.06.2021 - 10.08.2021) Wielka Krokiew to symbol Zakopanego od 1925 roku. Na wystawie na ogrodzeniu Czerwonego Dworu zatytułowanej „Wielka Krokiew. Od profanum do sacrum” zaprezentowane są zdjęcia Wielkiej Krokwi oraz ludzi z nią związanych od jej powstania do chwili obecnej, zaczerpnięte z Narodowego Centrum Cyfrowego, a także zdjęcia wykonane przez Pawła Murzyna. Dodatkowo wykorzystane są zdjęcia autorstwa Romana Serafina. Na zdjęciach zaprezentowane są postaci wybitnych sportowców walczących podczas II Wojny Światowej z okupantem hitlerowskim, polskich skoczków narciarskich, którzy poprzez pracę, rywalizację sportową, sukcesy, przyczyniali się do wzmacniania wspólnoty i budowania pamięci zbiorowej. Część wystawy dotyczy sfery sacrum, to jest pobytu Ojca Św. Jana Pawła II na Wielkiej Krokwi oraz umieszczenia tablicy pamiątkowej w 2015 roku. Z tej okazji co roku odbywają się w czerwcu Dni Zakopanego. Wielka Krokiew od blisko 100 lat stanowi symbol nie tylko polskiego sportu (Memoriał Bronisława Czecha i Heleny Marusarzówny, Uniwersjady, Puchar Świata, itd.). To także miejsce, gdzie odbywał się Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem, zawody polo na śniegu, opery, itp. Wydarzenia sportowe, kulturalne oraz wizyta Ojca Świętego Jana Pawła II na Wielkiej Krokwi stanowią o wyjątkowości tego miejsca w historii regionu oraz Polski. Jan Paweł II mówiący o wolności i solidarności, poszanowaniu godności oraz praw człowieka, Hołd Górali Polskich wygłoszony przez ówczesnego burmistrza Zakopanego Adama Bachledę-Curusia wpisały się także do historii Zakopanego oraz Polski. Wielotysięczne biało-czerwone tłumy podczas Pucharu Świata na skoczni im. Stanisława Marusarza stanowią od lat swoisty fenomen. Także te chwile są zaprezentowane na wystawie. Zwrócenie uwagi na wszystkie aspekty oraz funkcje tego miejsca oraz na rolę, jaką odgrywało ono i odgrywa upowszechniając identyfikację narodową Polaków wydaje się być zadaniem nader istotnym. Także pod względem edukacyjnym dla pokoleń młodszych, dzieci i młodzieży.  Małgorzata Wnuk Materiały prasowe: Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór (PP) 

Dowiedz się wiecejStrzałka
Zapraszamy do Czerwonego Dworu!
Data publikacji 30 kwietnia 2021

Szanowni Państwo, z wielką radością zapraszamy od 4 maja do zwiedzania Czerwonego Dworu! W pięknych, odnowionych wnętrzach prezentujemy wystawę pokoleniową "Ojciec i syn. Paweł Karasek i Krzysztof Karasek" oraz stałą ekspozycję malarstwa na szkle zakopiańskich twórców. Po długiej przerwie z radością witamy Państwa także w Galerii Sztuki Ludowej i zapraszamy na zakupy tradycyjnych upominków z Podhala. Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór czynne od poniedziałku do soboty (z wyłączeniem środy) od 10:00 do 17:00.Zapraszamy Materiały prasowe: Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór (PP) 

Dowiedz się wiecejStrzałka

kontakt z nami

Zdjęcie promujące artykuł

Willa Czerwony Dwór


ul. Kasprusie 27
34-500 Zakopane
tel. +48 661 601 651 
e-mail: czerwonydwor@zck.com.pl
Małgorzata Wonuczka-Wnuk
Maria Kukuc - Frączysta, Paulina Peciak


Czynne:

poniedziałek - niedziela z wyłączeniem środy 10:00 - 17:00

Czerwony Dwór:   Facebook

Warsztaty Czerwony Dwór:   Facebook