Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Bardzo dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   4.76   476.5   53.03   6.81
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   7.94
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   6.18   7.99
Józefa Piłsudskiego   7.37   9.54
Tytusa Chałubińskiego   7.05   9.25
Zofii i Witolda Paryskich   6.7   9.13
Kuźnice   11.29   12.08
Gronik   6.25   7.96
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   8.54   10.85
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Sob. 16.10 05:00
Deszczowo
6° / 2° słabe opady deszczu
Nd. 14:00
Zachmurzenie
11°
Pon. 14:00
Zachmurzenie
Wt. 14:00
Zachmurzenie
12°
Śr. 14:00
Zachmurzenie
14°
Zdjęcie promujące Zakopane
Oranment

Willa Czerwony Dwór

Centrum Kultury Rodzimej 

Czerwony dwór

„Czerwony Dwór”, znajdujący się w samym sercu Zakopanego, przy ul. Kasprusie, wiodącej w stronę Doliny Strążyskiej, to jedna z najpiękniejszych, a także najważniejszych willi Zakopanego. Wybudowana została w latach 1901-1902 przez Wojciecha Roja, bliskiego współpracownika Stanisława Witkiewicza, w stylu zakopiańskim dla Oktawii Lewandowskiej, siostry Zygmunta Gnatowskiego, właściciela projektowanej przez Stanisława Witkiewicza „Koliby”. Dom nosił początkowo nazwę „Władysławka” od imienia męża O. Lewandowskiej.

W 1904 r. zamieszkał tu Artur Rubinstein. Lata pierwszej wojny światowej spędził tu Stefan Żeromski, tutaj też mieścił się „zakopiański Belweder” w listopadzie 1918 roku, kiedy to znany pisarz stał na czele zakopiańskiej Rady Narodowej i nazywano go „Prezydentem Rzeczypospolitej Zakopiańskiej”. Właśnie tutaj, w oficynie, mieszkał kompozytor Karol Szymanowski, bywał często Stanisław Ignacy Witkiewicz – obaj zaprzyjaźnieni z Arturem Rubinsteinem. Bywali u Szymanowskiego m.in.: Zofia Nałkowska, Piotr i Rafał Malczewscy, Zbigniew Uniłowski, Henryk Sztompka i wielu innych ludzi ze świata kultury.

Mniej więcej w połowie lat 20. XX w. willę kupiła pani de Pourbeix-Zakrzewska, która pokryła dach czerwoną blachą i zmieniła jej nazwę na „Czerwony Dwór”. Nazwa przetrwała do dziś.

Po II Wojnie Światowej budynek został przejęty i przekazany na cele oświatowe. W latach 1946-1947 było tu schronisko młodzieżowe, a następnie prewentorium Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci z Krakowa i Państwowy Dom Dziecka dla chłopców. Od 1951 r. do 2016 r. w willi znajdowało się przedszkole, które od 1954 r. nosiło imię Karola Szymanowskiego. 

Decyzją Burmistrza Miasta Zakopane Leszka Doruli w roku 2016 budynek został przeznaczony na centrum kultury promujące sztukę rodzimą. W Galerii Czerwony Dwór odbywają się wystawy twórczości podhalańskich twórców, warsztaty twórczości ludowej, wykłady i prelekcje. Tu właśnie można zapoznać się z tradycyjnym malarstwem na szkle zakopiańskich twórców. 

Warsztaty i Konkursy

Warsztaty w ramach programu "Popularyzacja zakopiańskiego dziedzictwa kulturowego"

Konkurs OBLICZA FRASOBLIWEGO

aktualności

Warsztaty malowanie na tkaninie
Data publikacji 4 października 2021

Warsztaty malowanie na tkaninie. We wrześniu 2021 roku Burmistrz Miasta Zakopane Leszka Doruli i Zakopiańskiego Centrum Kultury zaprosili na warsztaty sztuki i rękodzieła podhalańskiego w Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór. Warsztaty malowania na tkaninie poprowadziła Anna Buńda-Dorula – kulturoznawca, artystka ludowa, która przez wiele lat współpracowała z pracownią Andrzeja Siekierki. Uczestnicy warsztatów mieli możliwość poznania tajników tego popularnego w obecnych czasach sposobu zdobienia ubrań góralskich. Efektem warsztatów są piękne chusty z regionalnymi, kwiatowymi motywami. Wszystkim uczestnikom gratulujemy i zapraszamy na kolejne. Materiały prasowe: Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór (PP) 

Dowiedz się wiecejStrzałka
Wyniki konkursu Oblicza Frasobliwego
Data publikacji 24 września 2021

  Organizatorem konkursu jest Zakopiańskie Centrum Kultury – Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór w Zakopanem. Konkurs został objęty Honorowym Patronatem Ekscelencji ArcybiskupaMarka Jędraszewskiego, Metropolity Krakowskiego. Celem Konkursu jest pobudzenie inwencji twórczej oraz popularyzacja i dokumentacja unikalnych zjawisk kultury, jakimi są malarstwo na szkle i rzeźba w drewnie. Celem równorzędnym jest także popularyzacja tradycji chrześcijańskiej kultu wizerunków Chrystusa Frasobliwego. Konkurs został dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu Narodowego Centrum Kultury EtnoPolska 2021. Na konkurs wpłynęło 52 rzeźby 31 autorów oraz64 obrazy42autorów. 2 prace nie spełniały wymogów Regulaminu. 2 prace poza Regulaminem konkursu Jury w składzie: 1. Przewodnicząca: Anna Kozak (Narodowe Muzeum Tatrzańskie im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem) 2. Alicja Mironiuk-Nikolska (Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie) 3. Barbara Rosiek (Muzeum Miejskie w Żywcu) 4. Agnieszka Nowak-Gąsienica (Zastępca Burmistrza Miasta Zakopane) 5. Ks. Infułat Stanisław Olszówka 6. Sekretarz: Małgorzata Wonuczka-Wnuk (Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór w Zakopanem) Na posiedzeniu w dniu 26 czerwca 2021 roku po oglądnięciu wszystkich prac i wnikliwej dyskusji Jury przyznało następujące nagrody: W kategorii rzeźby i płaskorzeźby: I nagrodę w wysokości 2000 złotych ex aequo:  Janowi Zięderowi za rzeźbę Chrystus Frasobliwy. 100. rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę. Piotrowi Mentelowi za „Kapliczkę z Jezusem Frasobliwym” II nagrody nie przyznano III nagrodę w wysokości 800 złotych ex aequo: Rafałowi Chabiorowi za rzeźbę „Ostatnie zadumanie” Ryszardowi Strońskiemu za rzeźbę, „Co to będzie” Ponadto Jury przyznało 4 wyróżnienia w wysokości 500 złotych: Januszowi Drapale za rzeźbę „Tobie oddajemy serca nasze” Władysławowi Łukaszczykowi za „Kapliczkę z Frasobliwym” Józefowi Szypule za „Kapliczkę pod Giewontem” Eugeniuszowi Boguckiemu za rzeźbę „Chrystus Frasobliwy” W kategorii malarstwa na szkle: I nagrodę w wysokości 2000 zł: Zofii Forteckiej za pracę „Chrystus Frasobliwy” II nagrodę w wysokości 1400 złotych: Annie Słowińskiej za obraz „Chrystus w czerwonej szacie” III nagrodę w wysokości 800 złotych ex aequo: Andrzejowi Gocałowi za obraz „Jezus Frasobliwy” Annie Liscar za obraz „Ecce Homo”. Ponadto Jury przyznało 6 wyróżnień w wysokości 500 złotych: Marcie Walczak Stasiowskiej za obraz „Początek i koniec” Marii Gąsienicy-Gładczan „Chrystus Frasobliwy” Michałowi Ptakowi za obraz „Ciemiężony 2” Bartłomiejowi Szczupalskiemu za obraz „Chrystus Frasobliwy w drodze” Katarzynie Janik za obraz „Chrystus Frasobliwy” Bożenie Świerk za obraz „Co z nami będzie?” Nagrodę specjalną pozaregulaminową w wysokości 500 zł Księdza Infułata Stanisława Olszówki za wyjątkową ekspresję płaskorzeźby jury przyznało Wiktorowi Jagódce za pracę „Wizerunek Jezusa Frasobliwego” Komisja konkursowa wysoko oceniła poziom artystyczny przygotowanych na konkurs prac i stwierdza, że artyści licznie odpowiedzieli na ogłoszony konkurs. Zwiększyła się liczba twórców oraz zasięg terytorialny przedstawicieli witrochromii i rzeźby w drewnie. Jury stwierdza, że tradycyjnej ikonografii towarzyszy indywidualne podejście do zaproponowanego tematu. Dominują własne interpretacje autorów prac mieszczące się w przesłaniu religijnym wizerunku Chrystusa Frasobliwego. Jury wnioskuje o podtrzymanie cykliczności organizowanego konkursu oraz proponuje zamieszczenie wszystkich prac w katalogu przygotowywanym do wystawy oraz zaprezentowanie wszystkich prac podczas wystawy, jako formy wyróżnienia i udokumentowania dorobku Konkursu. Komisja składa podziękowanie organizatorom konkursu oraz fundatorom nagród. (PP) 

Dowiedz się wiecejStrzałka
Zaproszenie na wernisaż wystawy pokonkursowej "Oblicza Frasobliwego"
Data publikacji 10 września 2021

Po sukcesie ogłoszonego w 2018 roku konkursu „Madonny Podhalańskie” i wystawy prezentowanej nie tylko w Czerwonym Dworze ale także w Domu Polskim oraz Instytucie Polskim w Budapeszcie na Węgrzech, Zakopiańskie Centrum Kultury Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór przygotowało kolejny ogólnopolski konkurs pod tytułem „Oblicza Frasobliwego”. Głównym jego celem było pobudzenie inwencji twórczej oraz popularyzacja i dokumentacja unikalnych zjawisk kultury, jakimi są malarstwo na szkle i rzeźba w drewnie. Celem równorzędnym była także popularyzacja tradycji chrześcijańskiej kultu wizerunków Chrystusa Frasobliwego.  Wyobrażenie Chrystusa Frasobliwego uznawane jest za „symbol” dawnej polskiej rzeźby ludowej. Wizerunek ten spotykamy na obszarze prawie całego kraju. Jest symbolicznym podsumowaniem Męki Pańskiej. Pojawia się w sytuacji określanej jako moment odpoczynku Chrystusa na skale czy kamiennym głazie podczas drogi na Golgotę bądź w ostatnich chwilach przed ukrzyżowaniem.  Symboliczne podsumowanie Męki. Momentu tego nie opisano w Piśmie Świętym; spopularyzowały go opowieści apokryficzne. Według nich to jeden z ostatnich obrazów Męki Pańskiej. Przedstawienie to ukazuje Chrystusa siedzącego na kamieniu, stołku lub fragmencie muru, z głową wspartą na jednej lub obu rękach. Ten schemat ikonograficzny znany jest od starożytności i występuje w sztuce wielu kultur.   Chrystus Frasobliwy silnie zespolił się z ludową religijnością. To wizerunek ukazujący Boga bliskiego ludziom, nie tego wspaniałego, wszechmocnego, ale umęczonego, opuszczonego, zbolałego. Frasobliwy ucieleśniał Boga rozumiejącego wszelkie ludzkie biedy, Boga, który martwi się grzesznikami, ale który nie pozostawi ludzi bez opieki i nadziei na zbawienie. Figury Frasobliwego mają wyraz smutnej zadumy. Bardzo dobrze trafiały do wiernych; ubogich mieszkańców wsi, ubogich, przytłoczonych życiowymi problemami, troską o zapewnienie minimum życiowej egzystencji rodzinie, nękanych przez możnych; szczególnie w czasach pańszczyzny. Siedząca postać Chrystusa, z głową ciężko wspartą na ręku, swym gestem zamyślenia, bólu i smutku symbolizowała ludzkie uczucia, zrozumiałe dla wszystkich epok i kultur. Jezus na chwilę przed męką pochyla się nad grzechami ludzi litując się nad ich ziemskim losem. Ludzie odnajdowali w tym wizerunku nie tylko wszystkie tajemnice Męki Pańskiej, ale także tajemnice własnej śmierci i wiary w życie wieczne. Konkurs oraz wystawa odbyły się pod Honorowym Patronatem Jego Ekscelencji Arcybiskupa Marka Jędraszewskiego Metropolity Krakowskiego i przyniosły nadspodziewanie bogate efekty. Do oceny przedstawiono 52 rzeźby w drewnie wykonane przez 31 autorów oraz 64 obrazy na szkle namalowane przez 42 osoby. Wszystkie prace okazały się niezwykle interesujące; rzeźby to kontynuacja znakomitych tradycji ludowych zaś malarstwo na szkle pokazało możliwości uwspółcześnienia tej techniki poprzez nowe rozwiązania warsztatowe i znakomite pomysły artystyczne. Interesujące okazały się zróżnicowane interpretacje tematu konkursu. O ile dla rzeźby przez wieki mamy ten sam schemat ikonograficzny, to w malarstwie temat Frasobliwego występuje rzadziej, co daje większe możliwości indywidualnego odczytania.  Wszyscy uczestnicy konkursu znakomicie odczytali intencje organizatora, a przedstawione prace świadczą o trwającym nieprzerwanie od wieków emocjonalnym postrzeganiu tematu Chrystusa Frasobliwego jako bliskiego ludziom, rozumiejącego ich troski i smutki Boga. Ponownie wielkim zaskoczeniem artystycznym stały się prace uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym koło w Zakopanem. Praca Bartłomieja Szczupalskiego zachwyca rysunkiem a przede wszystkim kolorystyką. Na podobnym wysokim poziomie pozostaje większość prac, za co należą się wyrazy uznania prowadzącym warsztaty. (ze wstępu do katalogu Alicji Mironiuk Nikolskiej) Wystawie towarzyszą wybrane myśli kardynała Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Tysiąclecia. Wystawa czynna od 18 września do 30 października 2021 r. Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór czynne od poniedziałku do soboty (z wyłączeniem środy) od 10:00 do 17:00. (PP) 

Dowiedz się wiecejStrzałka
Wernisaż wystawy Na rozdrożu
Data publikacji 11 lipca 2021

W Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór 9 lipca 2021 r. odbył się wernisaż wystawy „Na rozdrożu. Adam Doleżuchowicz, Bożena Doleżuchowicz Mickiewicz”. To kolejna wystawa pokoleniowa, ukazująca siłę góralskiej, podhalańskiej tradycji. W otwarciu wystawy uczestniczyła nie tylko Bożena Doleżuchowicz Mickiewicz, ale także żona śp. Adama Helena Doleżuchowicz oraz rodzeństwo pani Bożeny Dorota Zdyb i Adam Doleżuchowicz junior. W imieniu burmistrza Zakopanego Leszka Doruli Artystce podziękowała Joanna Staszak, naczelnik wydziału kultury. Oprawę muzyczną zapewniła muzyka Macieja Szczeciny. O wystawie mówiła jej kurator dr Małgorzata Wnuk. Wystawa stanowi zapowiedź albumu „Zakopiańskie malarstwo na szkle. Adam Doleżuchowicz, Bożena Doleżuchowicz Mickiewicz”, który ukaże się jesienią. Na wystawie oprócz witrochromii można zobaczyć pastele, rzeźby, instrumenty muzyczne oraz wiersze gwarowe zmarłego przed dwudziestoma laty artysty. Wystawa czynna od 10 lipca 2021 do 3 września 2021 r. od poniedziałku do soboty (z wyłączeniem środy ) od 10.00 do 17.00. Małgorzata Wnuk Zdjecia: Anna Hebda (PP) 

Dowiedz się wiecejStrzałka

kontakt z nami

Zdjęcie promujące artykuł

Willa Czerwony Dwór


ul. Kasprusie 27
34-500 Zakopane
tel. +48 661 601 651 
e-mail: czerwonydwor@zck.com.pl
Małgorzata Wonuczka-Wnuk
Maria Kukuc - Frączysta, Paulina Peciak


Czynne:

poniedziałek - niedziela z wyłączeniem środy 10:00 - 17:00

Czerwony Dwór:   Facebook

Warsztaty Czerwony Dwór:   Facebook