Miasto Zakopane oraz
Zakopiańskie Centrum Kultury - organizatorzy wydarzenia zapraszają na
jubileuszową 20. edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i
Kameralnej. W tym roku w ramach aktywności odbędzie się koncert
w wykonaniu Michała
Markuszewskiego - organy oraz Flores Rosarum - żeńskiego zespołu
wokalnego. Serdecznie zapraszamy już 31 lipca 2021 r. o godz. 20:00
do pięknej przestrzeni Sanktuarium Najświętszej Rodziny w Zakopanem.
Największe utwory muzyki organowej w wykonaniu wybitnego
muzyka organowego oraz śpiew żeńskiego zespołu wokalnego zbudują
tegoroczną podniosłą atmosferę tego cyklicznego zakopiańskiego
wydarzenia muzycznego. Ta wspaniała wakacyjna propozycja koncertowa
skierowana jest nie tylko do melomanów, ale też do wszystkich którzy
podczas codziennego zgiełku poszukują ciszy, spokoju i wytchnienia.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej ze względu na
swoją ideę, charakter, bogaty i urozmaicony program oraz dostępność
przyciąga od lat rzesze słuchaczy, poszukujących latem w Zakopanem
wydarzeń na wysokim poziomie, projektów nieoczywistych, wzbudzających
intensywne emocje oraz wyjątkowo atrakcyjnych programowo.
Ideą tegorocznego koncertu jest ukazanie piękna chorału
gregoriańskiego, który zostanie zaprezentowany jako śpiew w swej czystej
formie, a także jako temat służący za podstawę improwizacji organowej.
Wysłuchamy czterech antyfon maryjnych oraz hymnu
Ave Maris Stella.
Śpiewy te często pochodzą z pierwszego tysiąclecia naszej ery i są z
pewnością starsze od ksiąg, w których zostały po raz pierwszy zapisane.
Nie jest również łatwo z całą pewnością określić ich autorów, choć ci,
których imiona są nam znane należą do najbardziej szacownych wówczas i
sławnych autorów chrześcijańskiego świata. Każda z czterech antyfon
będzie zaśpiewana w dwóch wersjach: wersji
simplex, czyli prostej, gdzie temat jest ukazany w najprostszej, niezdobionej formie, oraz wersji solemnis, czyli uroczystej, gdzie śpiew jest dłuższy,a pierwotna melodia jest kunsztownie i zdobnie opracowana. Program zakończy hymn Ave Maris Stella,
którego szczególnie urokliwa melodia i zwrotkowa forma od dawna
inspirowała kompozytorów, takich jak m.in. Felice Anerio, Giovanni
Pierluigi da Palestrina, Guillaume Dufay, William Byrd, Claudio
Monteverdi, Girolamo Frescobaldi, Antonio Vivaldi, Antonín Dvořák,
Edvard Grieg, Ferenc Liszt, Josquin des Prés, czy Josef Rheinberger. Ten
wspaniały, zamykający koncert hymn, również zostanie ukazany w formie
chorałowej oraz improwizowanej. Program koncertu dopełni również utwór
otwierający koncert – fanfara Davida N. Johnsona.
WYKONAWCY:
Michał Markuszewski – organy
Flores Rosarum (żeński zespół wokalny)
Adrianna Bujak-Cyran, Liliana Pociecha, Anita Pyrek-Nąckiewicz, Katarzyna Śmiałkowska, Katarzyna Wiwer
Michał Markuszewski urodził się w Warszawie. W 2004 roku ukończył z
wyróżnieniem studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka
Chopina, w klasie organów prof. Joachima Grubicha, a także (w 2005 roku)
w klasie fortepianu prof. Kazimierza Gierżoda.
W 2007 roku ukończył
studia (specjalizacja - improwizacja organowa) na Universität der
Künste w Berlinie w klasie prof. Wolfganga Seifena. W 2008 roku ukończył
studia podyplomowe w klasie mistrzowskiej prof. Christopha Bosserta w
Hochschule für Musik w Würzburgu. Do jego największych osiągnięć należą:
II nagroda w konkursie Polskiej Muzyki Organowej XX wieku w Legnicy
(1998), I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumii
(2000) i wyróżnienie za najlepsze wykonanie utworów Jana Sebastiana
Bacha oraz nagroda prezydenta miasta Gdańsk, III miejsce na
Międzynarodowym Konkursie Organowym w Zurychu-Wiedikon (2007).W 2007
roku był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Występował z recitalami na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach w
Polsce, na Litwie, Słowacji, Ukrainie, w Czechach, Holandii, Norwegii,
Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz ponad 170 miastach w Niemczech.
Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach pod kierunkiem takich
mistrzów jak: Guy Bovet, Aleksander Fiseyski, Julian Gembalski, Lorenzo
Ghielmi, Jean Guillou, Bernhard Haas, Naji Hakim, Rudolf Innig, Edgar
Krapp, Olivier Latry, Heribert Metzger, Peter Planyawski, Martin Sander,
Christopher Stembridge. Współpracował z wieloma wybitnymi solistami,
Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis, chórem Camerata
Varsovia, orkiestrą Camerata Janáček, orkiestrą Collegium instrumentale
Bochum, orkiestrą Jeunesses Musicales. Dokonał również wielu nagrań
płytowych (Organum Classics, Label Harp, DUX). Jego płyta nagrana na
zabytkowych organach Kościoła Reformowanego w Warszawie (DUX 0707)
nominowana była w dwóch kategoriach do nagrody FRYDERYK. Nagrywał
również dla radia oraz telewizji. Artysta ma na swoim koncie
prawykonania współczesnej polskiej muzyki organowej, a także
organowo-kameralnej. Od 2012 wykłada improwizację organową na
Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Zespół wokalny Flores Rosarum (płatki róż) założyła w 2007 roku s.
Susi Ferfoglia wraz z grupą śpiewaczek zafascynowanych muzyką św.
Hildegardy z Bingen. To właśnie dzieła św. Hildegardy stały się od
samego początku jednym z uprzywilejowanych repertuarów zespołu, co
znalazło swój wyraz także w jego nazwie, nawiązującej do jednego z jej
responsoriów. Interpretacja i propagowanie muzyki tej niezwykłej Świętej
z nad Renu stała się elementem charakterystycznym, dzięki któremu
zespół stał się rozpoznawalny w całej Polsce. Flores Rosarum wykonał
scenicznie jedno z najciekawszych dzieł św. Hildegardy, moralitet "Ordo
Virtutum". Projekt ten zrealizował wraz z szwajcarskim zespołem
Peregrina (kier. art. Agnieszka Budzińska-Bennett); jego premiera
nastąpiła jesienią 2013 r. Z zespołem Peregrina miał okazję pracować i
wystąpić również z późniejszym repertuarem wielogłosowym z archiwum
polskich ss. benedyktynek. Członkinie zespołu prowadzą ożywioną
działalność artystyczną oraz naukowo-badawczą, co pozwala każdy projekt
zacząć od zgłębiania rękopisu zawierającego wykonywane śpiewy. Poznanie
średniowiecznych notacji oraz rozumienie kontekstów liturgicznych,
historycznych oraz społecznych, w których powstały dane śpiewy, otwiera
drogę interpretacji, która pragnie zostać wierna temu, co się znajduje w
danym rękopisie. Flores Rosarum z chęcią sięga również po repertuar
znajdujący się w polskich rękopisach liturgiczno-muzycznych. Od wielu
lat zajmuje się propagowaniem śpiewów zawartych w średniowiecznych
rękopisach przechowanych w Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej, w
archiwach ss. benedyktynek ze Staniątek i ss. klarysek z Krakowa oraz
Starego Sącza. Owocem tych badań jest m.in. projekt "Żywot św.
Stanisława według Wincentego z Kielczy", powstanie płyty ze śpiewami
staniąteckimi (Venite, exultemus Domino. Śpiewy Panien Benedytynek z
Antyfonarza napisanego za przełożeństwa Ksieni Doroty Szreniawskiej –
1536 r.), projekt "Summum bonum amplum donum" prezentujący
wielkoczwartkowy obrzęd umywania nóg w klasztorze ss. klarysek w
Krakowie z franciszkańskiego Graduału 205. Oprócz intensywnej
działalności koncertowej zespół angażuje się w inicjatywy propagujące
wykonawstwo śpiewu gregoriańskiego w optyce semiologicznej także w
ramach liturgii.
PROGRAM
David N. Johnson (1922–1987)
Trompet Tune in C-major
Antyfony maryjne oraz improwizacje organowe:
Antyfona Alma redemptoris Mater wersja simplex
(autor tekstu Herman z Reichenau XI w., śpiewana w okresie od 1. niedzieli Adwentu do Ofiarowania Pańskiego, 2 lutego)
Improwizacja organowa
Antyfona Alma redemptoris Mater wersja solemnis
Antyfona Ave Regina coelorum wersja simplex
(pochodzi z XII wieku, autor tekstu nieznany, śpiewana na zakończenie komplety od 3 lutego do Wielkiego Czwartku)
Improwizacja organowa
Antyfona Ave Regina coelorum wersja solemnis
Antyfona Regina caeli laetare wersja simplex
(pochodzi z XII w., autor tekstu nieznany, niekiedy przypisywana jest
Grzegorzowi Wielkiemu lub Grzegorzowi V, śpiewana w okresie
Wielkanocnym na zakończenie komplety lub w miejsce modlitwy Anioł Pański
od Wigilii Paschalnej do niedzieli Zesłania Ducha Świętego włącznie)
Improwizacja organowa
Antyfona Regina caeli laetare wersja solemnis
Antyfona Salve regina wersja simplex
(tekst przypisywany Hermanowi z Reichenau XI w., śpiewana w okresie od Świętej Trójcy aż do Adwentu oraz w czasie pogrzebu)
Improwizacja organowa
Antyfona Salve regina wersja solemnis
Improwizacja organowa
Hymn Ave Maris Stella
(pochodzi najprawdopodobniej z IX w., autorstwo tekstu przypisywane
jest m.in. Wenancjuszowi Fortunatowi (VI w.), śpiewany jest w Liturgii
godzin, jako hymn II nieszporów w tekstach wspólnych o Najświętszej
Maryi Pannie)
Improwizacja organowa finałowa