Ikona wyboru języka Polski
Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   4.5   0   93.17   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   11.35
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   5.9   7.24
Józefa Piłsudskiego   7.69   9.73
Tytusa Chałubińskiego   7.42   9.29
Zofii i Witolda Paryskich   7.24   9.17
Kuźnice   8.21   10.19
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   0.46   0.57
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Nd. 23.06 14:00
Zachmurzenie
20° / 10° pochmurnie
Pon. 14:00
Zachmurzenie
19°
Wt. 14:00
Zachmurzenie
23°
Śr. 14:00
Deszczowo
24°
Czw. 14:00
Deszczowo
23°
Pt. 11:00
Deszczowo
23°
Zdjęcie promujące Zakopane
Oranment

"Realizm romantyczny Michała Gąsienicy-Szostaka"

"Realizm romantyczny Michała Gąsienicy-Szostaka".

Michał Gąsienica-Szostak jest postacią bardzo ważną dla Zakopanego. Artysta: rzeźbiarz, malarz, medalier wywodzący się ze znanej zakopiańskiej rodziny snycerzy, artystów, malarzy i rzeźbiarzy. Wnuk Józefa - snycerza i rzeźbiarza, syn Karola – rzeźbiarza i współpracownika Karola Stryjeńskiego, wyrósł pośród sztuki i atmosfery szacunku dla pracy. Stryjeczny wnuk malarza Jana Gąsienicy-Szostaka znanego rzeźbiarza, krewny Jana Gąsienicy-Szostaka młodszego malarza i jego kuzyna Jana Gąsienicy-Szostaka autora m.in. intarsji i szachów, których prace oglądać dziś możemy w muzeach, wybrał także drogę twórczą.

Autor projektu nowego herbu Zakopanego, który jako autor i przewodniczący Rady Miasta Zakopane wręczał Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II 6 czerwca 1997 roku podczas Mszy św. na Wielkiej Krokwi.

Wychowany w tradycji, w umiłowaniu piękna, miłości do gór, Zakopanego i Polski, żyje i tworzy u stóp Giewontu, przekazując swoje widzenie świata odbiorcom sztuki, ale także synowi Karolowi, kontynuującemu twórczą drogę rodziny Gąsieniców-Szostaków, tak mówiącemu o sztuce Ojca:

„Twórczość Michała Gąsienicy-Szostaka jest organicznie związana z jego własnym życiem. Podobnie jak dla przyjaciela Jerzego Panka, który jest autorem tego określenia, kreowanie sztuki stało się nieomal czynnością fizjologiczną. Rozczytanie wszystkich aspektów i kodów w niej zawartych wymaga od oglądającego erudycji. Właściwie prace powinny być opatrzone przypisami i odniesieniami do literatury i zjawisk występujących w sztuce, a żeby za nimi nadążyć, trzeba by sięgać do tekstów ze wszystkich epok. OdBiblii począwszy przez Historię Greków i Rzymian Zygmunta Kubiaka, po W cieniu zakwitających dziewcząt Marcela Prousta. Oglądając wystawę nie można dać się zwieść prostej z pozoru formie. Bryłom podobnym do brył pochodzących w prostej linii ze świata sztuki samorodnej. Plamom udającym brak iluzji przestrzennej. Rysunkom cenzurującym wszystko co mogłoby być posądzone o koniunkturalną kurtuazję. O merkantylne wdzięczenie się do kolekcjonera. O przymilanie się aktualnej modzie na zaangażowanie społeczne, sztuce krytycznej ani ściemnianie w celu przykrycia niedostatków technicznych. Uroda plastyczna tych prac nie wynika z prostego mimetyzmu. Patrząc na cykl Giewontów trzeba przywołać serię widoków góry Fuji Hokusai Katsushika i ich wspólną fascynację widokiem z okna. W plakietach i medalach odnaleźć perspektywę widzianą z lotu ptaka, gdzie większą rolę odgrywa wiem niż widzę. W rzeźbach własną, niczym nieskrępowaną opowieść, poddającą się tylko czystej narracji wyobraźni. Władysław Hasior przed laty na otwarciu wystawy Michała Gąsienicy-Szostaka w swojej Galerii, określił styl jego prac jako REALIZM ROMANTYCZNY, a że był w dziedzinie sztuki intelektualnym i artystycznym autorytetem, pozostańmy przy tej najcelniejszej recenzji.”

Na wystawie poza pracami Michała Gąsienicy-Szostaka zobaczycie Państwo również prace jego przodków, żony oraz syna.

Kurator wystawy: Małgorzata Wnuk

Wystawa czynna od 11. maja 2024r. do 31. lipca 2024r.