Ikona wyboru języka Polski
Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Bardzo dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   -   -   -   -
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   -
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   2.35   3.13
Józefa Piłsudskiego   2.13   2.75
Tytusa Chałubińskiego   1.7   2.22
Kuźnice   1.83   2.35
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Czw. 16.10 14:00
Zachmurzenie
7° / 3° zachmurzenie umiarkowane
Pt. 14:00
Zachmurzenie
Sob. 14:00
Śnieg
Nd. 14:00
Zachmurzenie
Pon. 14:00
Zachmurzenie
Wt. 11:00
Zachmurzenie
Zdjęcie promujące Zakopane
Oranment

Wystawa pokonkursowa 
"Macierzyństwo"

Opowieści o macierzyństwie znajdziemy w literaturze, sztuce i tradycji. Z tematem macierzyństwa spotykamy się w religiach i życiu codziennym; w sacrum i profanum. Są historie oficjalne i intymne, osobiste, często głęboko skrywane. Radosne i tragiczne. Wszechobecne. Macierzyństwo jest także tematem przewodnim IV edycji ogólnopolskiego konkursu na malarstwo na szkle i rzeźbę w drewnie ogłoszonego przez Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór w Zakopanem.

Konkurs nosi imię Eweliny Pęksowej (1923 - 2015) najbardziej znanej zakopiańskiej malarki na szkle, znakomitej ambasadorki malarstwa na szkle w Polsce, ale także zagranicą. Najważniejszą zaletą jest otwarta formuła konkursu. Jedynym wyłączeniem jest posiadanie wyższego wykształcenia artystycznego oraz członkostwo w Związku Artystów Plastyków. Nie ma ograniczenia do „ludowego” charakteru twórczości, co zachęca wszystkich realizujących się w pracy artystycznej. Nie ma także ograniczenia terytorialnego. Do konkursu zgłosili się w przeważającej części mieszkańcy regionu Podhala, ale odnotowano także uczestników z innych części Polski; nawet z północy kraju. W kolejnych edycjach uczestniczy coraz więcej artystek i artystów. Ideą tegorocznego konkursu było pobudzenie inwencji twórczej oraz rozszerzenie współpracy z twórcami nieprofesjonalnymi a w zakresie tematyki popularyzacja tradycyjnego modelu rodziny, tradycji chrześcijańskich przedstawień Matki Boskiej z Dzieciątkiem, kobiety – matki obecnej w tradycji ludowej ze wszystkimi aspektami macierzyństwa. W konkursie wzięło udział 79 osób. W kategorii rzeźba w drewnie 16 osób przedstawiło 25 rzeźb, zaś 63 osoby przygotowały 95 obrazów. Zgodnie z regulaminem każdy w autorów mógł zaprezentować dwie prace. Oceniano je indywidualnie, chociaż w wielu przypadkach koniecznością była wspólna ocena; prace uzupełniały się, tworzyły spójną opowieść.

Tegoroczny konkurs przyniósł wiele nagród i wyróżnień co świadczy o wysokim poziomie przedstawionych prac a zarazem o niezwykłe różnorodności propozycji artystycznych. 

Jury w składzie:

1. Przewodnicząca: Anna Kozak (Muzeum Tatrzańskie im. dr Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem)

2. Alicja Mironiuk - Nikolska (Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie)

3. Barbara Rosiek (Muzeum Miejskie w Żywcu)

4. Monika Golonka-Czajkowska (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)

5. Marek Król-Józaga (Dyrektor Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem)

6. Sekretarz: dr Małgorzata Wonuczka - Wnuk (Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór w Zakopanem)

przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:


w kategorii rzeźby w drewnie i płaskorzeźby:

I nagroda: Janusz Drapała – „Bardzo cię kocham Mamusiu”

II nagroda: Bogumiła Leśniak „Macierzyństwo – drzewo matek” i Marcela Janecka „Rozdział od pierwszego tchnienia po wspólną drogę w przyszłość, pisane ciszą , światłem i miłością” (ex aequo)

 III nagroda: Grzegorz Szopiński „Niewiasta w ciąży”


Ponadto Jury przyznało sześć wyróżnień:

Czesław Kubik „Ucieczka do Egiptu”

Paweł Kasprzyk „Wakacje z mamą”

Bartłomiej Dziedzic „ Matka Boska Jasnogórska”

Kazimierz Kozak „Troskliwa matka”

Bronisław Mieszczak „ Macierzyństwo”

Zdzisław Kozłowski „Maria Zielna”


Nagrodzeni w kategorii malarstwa na szkle:
 

I nagroda: Bożena Świerk – „Świętość macierzyństwa” 

II nagroda: Marta Walczak Stasiowska „Macierzyńska codzienność”

III nagroda: Zofia Fortecka „Matusia górali tatrzańskich” i Lucyna Tkaczyk „Drzewo życia” (ex aequo)

Ponadto Jury przyznało siedem wyróżnień I stopnia

Anna Liscar „Madonna adorująca Śpiące Dzieciątko Jezus” i „Pieta na motywach drzeworytu”

Agata Domińska „Święta Anna Samotrzecia”

Krzysztof Granat, „Matka Boska Leśna”

Maria Gąsienica Gładczan „Macierzyństwo Bogarodzica”

Anna Drabik „Matka Boża – Opiekunka”

Aniela Stanek „Najlepsza z matek”

Paulina Filak „Matka Boska z Dzieciątkiem”

Ponadto Jury przyznało osiem wyróżnień II stopnia

Zbigniew Micherdziński „Matka Boska z Dzieciątkiem malują motyle”

Krzysztof Karasek „Macierzyństwo II”

Katarzyna Janik „Matka Boska Karmiąca”

Joanna Józaga Lewińska „Spokojny sen”

Barbara Józefowicz „ Synku, gwiazd sięgaj”

Anna Buńda Dorula „Święta Anna Samotrzeć” „Macierzyństwo”

Lilianna Pleńkowska „Macierzyństwo I”

Michał Ptak „Gęsiarka, akt drugi”


Zapewne każdy widz dostrzeże w prezentowanych na wystawie pokonkursowej pracach coś innego, nowego, własnego. Zawsze temu oglądowi powinna towarzyszyć duma, że wokół żyje tak liczne grono osób wrażliwych na sztukę, zakochanych w tradycji regionu i twórczo ją interpretujących. To wielka wartość.

Ogólnopolski Konkurs malarstwa na szkle i rzeźby w drewnie im. Eweliny Pęksowej "Macierzyństwo" zostały dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Etnopolska 2025”.


Wystawę pokonkursową pn. „Macierzyństwo” można oglądać w Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór od 6 października 2025r. do 17 stycznia 2026r.  od poniedziałku do soboty (z wyłączeniem środy), w godzinach 10:00–17:00 w Willi Czerwony Dwór przy ul. Kasprusie 27 w Zakopanem. Wstęp na wystawę jest bezpłatny.