16 maja 2019 r. Miesiąc maj jest poświęcony w kulturze polskiej Matce Bożej. Religijność w Polsce odznaczała się zawsze społecznym charakterem. Uczestnictwo w nabożeństwach, odpustach, pielgrzymkach, procesjach, zbiorowych modlitwach czy śpiewie wzmacniała i wzmacnia poczucie wspólnoty i prowadzi do zacieśnienia więzi jednostki nie tylko ze społecznością lokalną, ale także wspólnotą narodową. Koncert pieśni maryjnych zatytułowany „Ave Maria” w wykonaniu Tatrzańskiego Chóru Szumny pod dyrekcją Mirosławy Lubowicz rozpoczął fragment pieśni „Bogurodzica”, uznawanej przez wieki za pierwszy hymn Polski. Licznie zgromadzona publiczność wysłuchała pieśni na stojąco. W dalszej części koncertu chór wykonał nie tylko pieśni polskie, ale także pochodzące z różnych stron świata. Wysłuchano m.in. "Ave Maria" ks. A.Chlondowskiego, pieśni "Matko Miłosierdzia" i "O, łaskawa Panno Maryjo" S.Czarneckiego do słów Jana Pawła II, "Ave verum corpus" W.A.Mozarta, "Zdrowaś bądź, Maryja" – Henryka Mikołaja Góreckiego , "Ave Maria" J.M.Michela, "Ave Maria no morro" z muzyką H.Martinsa ds. M.Salinesa oraz w nawiązaniu do Roku Stanisława Moniuszki II część z pierwszej "Litanii Ostrobramskiej". Koncert przeplatany był recytacjami wierszy w wykonaniu Juliusza Cugiera, także jego autorstwa. W koncercie wystąpili soliści: Mirosława Lubowicz i Krzysztof Groński – fortepian Stanisław Lubowicz – gitara Jakub Lubowicz -podkłady muzyczne Prowadzenie – Marlena Wierzbanowska. MW fot. KŁC (PP)
6 maja 2019 r. 6 maja odbył się Wieczór w Czerwonym Dworze: Tadeusz Gąsienica-Giewont. Przewodnik, ratownik, muzykant. W 20. rocznicę śmierci wspomina Józef Pitoń. Tadeusz Gąsienica-Giewont (1915 - 1999) zakopiański, legendarny przewodnik i ratownik tatrzański, muzykant, aktor i konsultant filmowy oraz członek zespołów regionalnych. Był współzałożycielem Zespołu Regionalnego im. Klimka Bachledy. Uczestniczył w 278 wyprawach ratunkowych i w 253 zwózkach kontuzjowanych narciarzy. Był człowiekiem o wielkim sercu i poczuciu humoru. Podczas wieczoru wyświetlony został film Roberta Żurawskiego i Bartosza Szwasta "Tadeusz Gąsienica-Giewont. Bez ale" fot. archiwum Czerwonego Dworu (PP)
13 kwietnia 2019 r. 13 kwietnia 2019 w Centrum Kultury Rodzimej - Willa Czerwony Dwór odbył się wernisaż wystawy "Henryk Burzec-Rzeźba. W setną rocznicę urodzin artysty". Na wystawie prezentowane jest około 30 rzeźb pochodzących z różnych okresów pracy twórczej artysty. Wernisaż wystawy odbył się jako wydarzenie towarzyszące 22. Przeglądu Filmów o Sztuce. Prace pochodzą z kolekcji Connesseur, Salon Dzieł Sztuki w Krakowie. Komisarzem wystawy jest Lidia Rosińska-Podleśny. Wystawa potrwa do 12 maja 2019. fot. Paweł Murzyn (PP) ]
11 kwietnia 2019 r. W Centrum Kultury Rodzimej willa Czerwony Dwór w ramach 22. Przeglądu Filmów o Sztuce organizowanego przez Zakopiańskie Centrum Kultury, odbył się pokaz specjalny. Licznie zgromadzeni widzowie mogli zobaczyć „Pożegnanie jesieni” w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Film „Pożegnanie jesieni” jest adaptacją powieści Stanisława Ignacego Witkiewicza pod tym samym tytułem. To ponura groteska o nadchodzącym przeobrażeniu świata bohaterów. Według autora dotychczasowy porządek świata ulega rozkładowi i zostaje zburzony, ale następujący po rewolucji syndykalistyczno-komunistycznej świat nie jest lepszy. Obawy autora książki okazały się uzasadnione, a sam Witkiewicz stał się ofiarą ponurej wizji, która spełnia się w naszej części Europy. Film został zaprezentowany z okazji 90. rocznicy śmierci Stanisława Ignacego Witkiewicza. Po pokazie odbyło się spotkanie z aktorką Marią Pakulnis i scenografem Bogdanem Mozerem. Spotkanie poprowadził Jerzy Armata. PP fot. Piotr Korczak i PP
1 kwietnia 2019 r. Wieczór w Czerwonym Dworze – W 1. rocznicę śmierci dra Leszka Allerhanda wspomina Maciej Wojak W centrum Kultury Rodzimej obył się tradycyjnie Wieczór w Czerwonym Dworze. Poświęcony był osobie dra Leszka Allerhanda, lekarza, społecznika, Lwowiaka, który przez blisko 60 lat mieszkał i pracował w Zakopanem.Wybitną postać przedstawił Maciej Wojak oraz prof. Adam Redzik, profesor nadzwyczajny w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego. Obecna była żona Alina Towarnicka-Allerhand. W spotkaniu, podczas którego wyświetlony został wzruszający film, zrealizowany jeszcze przez śp. dra Allerhanda, zatytułowany Pasja życia, stanowiący obraz czasów okupacji i holocaustu we Lwowie. Film powstał na podstawie wspomnień dra Allerhanda oraz odnalezionych notatek dziadka, Maurycego Allerhanda, sporządzanych podczas okupacji na odwrocie kopii pism procesowych z kancelarii. Wspomnienia te są również zawarte w książce pt. Zapiski z tamtego świata.. Dr Leszek Allerhand urodził się w 1931 roku we Lwowie. Był synem adwokata dr. Joachima Allerhanda i pianistki Zinajdy Rubinstein-Allerhand oraz wnukiem Maurycego Allerhanda, wybitnego profesora Wydziału Prawa Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie. Niedługo było mu dane cieszyć się urokami dzieciństwa. Po zajęciu Lwowa przez wojska niemieckie, z całą rodziną został osiedlony w getcie, z którego udało mu się uciec i wraz z matką ukrywali się do zakończenia wojny. Po wojnie Leszek Allerhand wraz z rodzicami osiadł w Krakowie, gdzie ukończył studia medyczne i rozpoczął asystenturę w klinice u prof. Juliana Aleksandrowicza. Od 1961 r. mieszkał w Zakopanem, gdzie pracował m.in. jako ordynator Oddziału Chorób Płuc w tutejszym szpitalu. Przez wiele lat był także lekarzem kadry olimpijskiej w sportach zimowych. Był współtwórcą Instytutu Allerhanda w Krakowie. Aktywnie działał w Stowarzyszeniu Dzieci Holocaustu. Zmarł 3 kwietnia 2018 roku w Zakopanem. Wśród wielu znajomych i przyjaciół na sali obecna była m.in. wybitna alpejka, uczestniczka Powstania Warszawskiego Barbara Grocholska-Kurkowiak, która odczytała swój wiersz, napisany po przeczytaniu historii przyjaciela. MW fot. MF (PP)
8 marca 2019 r. Wernisaż wystawy „Przyjaciele w życiu i sztuce. Bronisław Kłosowski i Władysław Trzebunia. Na wystawie zatytułowanej „Przyjaciele w życiu i sztuce. Bronisław Kłosowski i Władysław Trzebunia”, prezentowanej w Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór w Zakopanem, zobaczyć można obrazy malowane przez Bronisława Kłosowskiego, z których każdy został oprawiony w ramę zaprojektowaną i wykonaną przez jego przyjaciela, Władysława Trzebunię. Obrazy pochodzą z prywatnej kolekcji synów rzeźbiarza i nie były do tej pory nigdzie prezentowane. MW fot. Piotr Kyc (PP)
4 marca 2019 r. Tradycyjnie, w pierwszy poniedziałek miesiąca w Centrum Kultury Rodzimej odbył się Wieczór w Czerwonym Dworze. Wydarzenie zorganizowano w 115. rocznicę powstania Związku Górali i było poświęcone promocji Ilustrowanego leksykonu gwary i kultury podhalańskiej. Spotkanie z autorem, prof. dr hab. Józefem Kąsiem, poprowadziły dr hab. Anna Mlekodaj, prof. PPWSZ w Nowym Targu i dr Małgorzata Wonuczka–Wnuk. Była to okazja do poznania okoliczności powstawania tego wyjątkowego dzieła, któremu autor poświęcił dwadzieścia lat pracy. Ilustrowany leksykon gwary i kultury podhalańskiej to osiem obszernych tomów, zawierających ogromną wiedzę językową i kulturową regionu Podhala, ilustrowaną wieloma zdjęciami, popartą cytatami i opisami. Prof. dr hab. Józef Kąś jest pracownikiem naukowym w Katedrze Historii Języka i Dialektologii Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Problematyka jego badań naukowych koncentruje się wokół przeobrażeń współczesnych gwar ludowych oraz leksykologii i leksykografii. Autor m.in: Wariantywność fonetyczna w mowie ludności wiejskiej obrzeży Krakowa (1988), Interferencja leksykalna słownictwa gwarowego i ogólnopolskiego (na przykładzie gwar orawskich ) (1994), Słownik gwary orawskiej (2003, II wyd. 2011). Współautor Słownika współczesnego języka polskiego (1996), wydanego pod red. B. Dunaja. Współautor (z B. Lewandowską) Pieśni z Orawy (2007), współautor (również z B. Lewandowską) Wesela orawskiego dawniej i dziś (2010). PP fot. Piotr Kyc (PP)