
Komunikat dot. klubów sportowych
W związku z tym pragnę wyjaśnić, że:
- Umowa na wsparcie realizacji zadań gminy wynikających z Rocznego Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi jest zawarta na wykonanie konkretnego zadania lub zadań, opisanych przez dany klub w ofercie,
- to klub wskazuje rodzaj zadania, jego termin realizacji ze szczegółowo opisanym harmonogramem działań oraz kosztami wynikającymi z realizacji tego zadania,
- Harmonogram działań, zgodnie z wytycznymi ustawodawcy (druki ofert, umów i sprawozdań są załącznikami do rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw pożytku publicznego z dnia 24 października 2018r. (Dz.U.2018.2057) w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań) musi być spójny z zestawieniem kosztów,
- to klub w kosztorysie określa procentowy udział w zadaniu środków własnych i środków z dotacji,
- realizacja zadania musi przebiegać zgodnie z przedstawioną ofertą, a w przypadku kiedy środki przyznane na wsparcie realizacji zadania są niższe od wnioskowanych przez klub, zgodnie z aktualizacją oferty,
- jeśli realizacja zadania została określona przez klub ścisłym terminem np. lipiec - sierpień 2020 to jasnym jest, że to zadanie nie mogło zostać zrealizowane ani w obecnej sytuacji ani w żadnej innej, klub mógł ponieść natomiast koszty związane z realizacją danego zadania, jeśli takie założenie zostało zrobione w harmonogramie, to wtedy takie koszty są oczywiście uzasadnione i w proponowanym przez Burmistrza Porozumieniu będą uwzględnione,
- kluby zostały poproszone o zweryfikowanie stanu realizacji zadań określonych w umowie i przygotowanie zestawienia poniesionych kosztów.
Burmistrz zaproponował wypracowanie wspólnego stanowisko w kwestiach uznania poziomu zaawansowania i kosztów realizacji każdego zadania zapisanego w indywidualnych umowach, a nie, jak błędnie interpretuje się w internecie, nakazał klubom znaleźć rozwiązanie.
Błędna jest również interpretacja, że przyznana dotacja może być wykorzystana na bieżącą działalność klubu. Gmina nie może finansować bieżącej działalności stowarzyszeń i klubów, może tylko zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie i ustawą o finansach publicznych powierzać lub wspierać realizację zadań określonych w Rocznym Programie współpracy z organizacjami pozarządowymi, przyjmowanym uchwałą corocznie przez Radę Miasta.
W podpisanych umowach realizacja większości zadań była planowana przez kluby w okresie wiosenno-letnim do późnej jesieni, a w obecnej sytuacji ich realizacja nie jest możliwa, ze względu na obostrzenia wprowadzone w obszarze kultury fizycznej i rekreacji przez Rząd RP.
Już na etapie ogłoszenie Otwartego Konkursu Ofert kluby otrzymują całość dokumentacji konkursowej zgodnie z wymogami prawa i mogą zapoznać się ze wszystkimi zapisami, szczegółami i wymogami stawianymi przez ustawodawcę. Wszystko to o czym piszę znajduje się w tych dokumentach, ponadto Burmistrz przed ogłoszeniem konkursu zorganizował w Urzędzie Miasta 29 października 2019 roku szkolenie prowadzone przez specjalistę Regionalnej Izby Obrachunkowej, aby przedstawić klubom zasady przystępowania do konkursu, wyjaśnić wszystkie zawiłości formalno-prawne z tym związane, przeanalizować zapisy umów i nauczyć, jak rozliczać się z otrzymanego wsparcia finansowego w sprawozdaniu końcowym.
Przedstawiciele zakopiańskich klubów brali czynny udział w tym szkoleniu, znają doskonale zapisy dokumentów, które podpisali i nie mają problemu z ich interpretacją. Myślę, że takie problemy mają osoby trzecie, które tych dokumentów nie znają lub tylko ze słyszenia, a tak chętnie na ten temat się wypowiadają.
Jeśli jednak ktoś z Państwa ma wątpliwości zapraszam do składania zapytań drogą mailową lub telefoniczną lub jeśli jest taka wola telekoferencyjną, udzielimy wszelkich wyjaśnień i odpowiedzi.
Wydział Turystyki, Sportu i Rekreacji jest merytorycznie i profesjonalnie przygotowany do pracy i pozostaje do Państwa dyspozycji.
Naczelnik Wydziału
dr Zofia Kiełpińska
(APM)