Jakość powietrza
Brak danych
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   -   0   95.23   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   14.67
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   6.62   8.32
Józefa Piłsudskiego   5.63   7.11
Tytusa Chałubińskiego   7.86   10.16
Zofii i Witolda Paryskich   7.8   10.44
Kuźnice   7.67   9.65
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   0.53   0.68
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Czw. 25.04 17:00
Śnieg
8° / -3° słabe opady śniegu
Pt. 14:00
Deszczowo
Sob. 14:00
Deszczowo
10°
Nd. 14:00
Zachmurzenie
15°
Pon. 14:00
Zachmurzenie
19°
Wt. 14:00
Zachmurzenie
21°
Zdjęcie promujące Zakopane

Zakopane rozwija ekologiczny transport miejski z bezemisyjnymi Urbino 12 electric

Burmistrz Miasta Zakopane Leszek Dorula podpisał umowę na zakup trzech autobusów Urbino 12 electric od firmy Solaris, którą reprezentował dyrektor sprzedaży regionu południowego Rafał Zajas. Nowoczesne autobusy, w pełni napędzane energią elektryczną, trafią do stolicy Tatr w ciągu roku od podpisania umowy. Kontrakt obejmuje także dostawę dwóch ładowarek zajezdniowych, dwóch stacji pantografowych oraz ładowarki mobilnej. Wartość kontraktu wynosi blisko 12 mln złotych. W podpisaniu umowy wzięli udział także zastępca burmistrza Tomasz Filar i radny Jacek Kalata.


Trzy autobusy Solaris Urbino 12 electric trafią do Gminy Miasto Zakopane na drodze postępowania przetargowego. To nowoczesne elektrobusy, w pełni bezemisyjne w miejscu użytkowania. Doskonale sprawdzają się w centrach metropolii, ale także w mniejszych miejscowościach. Wybrane przez Zakopane pojazdy to jedne z najpopularniejszych modeli w portfolio Solarisa. O ich zaletach przekonali się już pasażerowie kilkudziesięciu europejskich miast.

- Zakopane to jedno z najpiękniejszych i najczęściej odwiedzanych przez turystów miejsc w Polsce. Bardzo się cieszymy, że kolejne elektryczne pojazdy Solarisa będą służyć zarówno jego mieszkańcom, jak i gościom. Jesteśmy dumni z tego, że to właśnie nasze rozwiązania przyczyniają się do stworzenia bezemisyjnego systemu transportu publicznego w tej wyjątkowej lokalizacji – powiedział Petros Spinaris, Członek Zarządu firmy Solaris, odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i After Sales.

Miasto Zakopane stoi przed istotnymi wyzwaniami rozwojowymi, związanymi między innymi z ochroną środowiska, poprawą jakości powietrza oraz zmniejszeniem emisji hałasu do otoczenia.

- Jednym z działań mających na celu poprawę jakości życia lokalnej społeczności są inwestycje w komunikację miejską, mające dać alternatywę dla podróżnych, zachęcić do pozostawiania samochodów na obrzeżach Zakopanego i korzystania z szerokiej oferty przewozowej – zaznaczył Leszek Dorula Burmistrz Miasta Zakopane.

Dodał również, że decyzja dotycząca wprowadzenia pojazdów elektrycznych do floty komunikacji miejskiej w Zakopanem została podjęta w oparciu o kryteria finansowo – ekonomiczne, środowiskowe i społeczno – ekonomiczne z uwzględnieniem możliwości współfinansowania zakupu autobusów i ładowarek ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostała część inwestycji finansowana będzie ze środków własnych Miasta.

Burmistrz Leszek Dorula podziękował wszystkim zaangażowanym w przeprowadzenie postępowania, a w szczególności ministrowi Edwardowi Siarce, od początku wspierającemu proekologiczne działania Zakopanego, w tym zakup autobusów elektrycznych i pozyskanie środków na ten cel.

Nowy tabor autobusowy będzie konstrukcyjnie przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz osób starszych z ograniczoną mobilnością, co zapewni klientom komfort i bezpieczeństwo przejazdu. Autobusy elektryczne będą obsługiwać nową linie użyteczności publicznej Spyrkówka – Rejon Dworca – Kuźnice – Spyrkówka oraz zastąpią istniejący tabor na linii nr 11: Zakopane Cyrhla – Zakopane Krzeptówki przez Rejon Dworca.

Autobusy, które trafią do Zakopanego, będą wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 350 kWh. Są to baterie o dużej gęstości energii, co w połączeniu z funkcją ładowania pantografowego sprawia, że pojazdy mogą kursować przez cały dzień na trasie, bez konieczności długich postojów. Ładowanie zakopiańskich elektryków odbywać się będzie za pomocą złączy plug-in oraz pantografu zamontowanego na dachu pojazdu. Urbino 12 electric zamówione przez Gminę Miasto Zakopane charakteryzować się będą najnowocześniejszymi rozwiązaniami w zakresie wspierania pracy kierowcy. Dzięki systemom MobilEye oraz MirrorEye wyeliminowane zostaną problemy tzw. martwego pola, a także ograniczenia widoczności, spowodowane zamarzaniem czy zaparowywaniem lusterek bocznych. W górskim ukształtowaniu terenu i surowym, zmiennym klimacie Podhala zapewnienie kierowcy maksymalnego pola widzenia ma szczególne znaczenie.

Pasażerowie nowoczesnych elektryków będą mogli korzystać z wtyczek USB umieszczonych przy siedzeniach, systemu informacji pasażerskiej oraz biletomatów. We wnętrzach pojazdów, specjalnie z myślą o turystach, znajdą się także uchwyty na rowery, a w sezonie zimowym montowane będą stelaże na narty. Nowością w autobusach będą również drugie i trzecie drzwi pojazdu, które będą się otwierać na zewnątrz, co ułatwi przepływ pasażerów w wysokim sezonie turystycznym.

Historia współpracy Solarisa ze stolicą Tatr sięga 2013 roku, kiedy to w Zakopanem testowany był elektryczny Urbino. Pojazd kursował m.in. na trasie do Morskiego Oka i do Kuźnic. W 2016 roku, w ramach umowy z firmą TESKO, Solaris dostarczył do Zakopanego cztery Urbino 8,9 LE. Te najkrótsze spośród niskoemisyjnych Solarisów przeznaczone zostały do obsługi pierwszych w historii miasta regularnych linii miejskich.

Projekt pod nazwą „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w Zakopanem poprzez zakup taboru elektrycznego wraz z rozbudową infrastruktury ładowania” dofinansowany jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny (Faza I)”



Źródło: Solaris

(APM)