Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   4.82   0   91.34   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   6.97
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   19.52   26.3
Józefa Piłsudskiego   5.91   7.9
Tytusa Chałubińskiego   2.89   3.75
Zofii i Witolda Paryskich   11.31   17.28
Kuźnice   3.45   4.38
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   0.36   0.46
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Pt. 19.04 23:00
Śnieg
1° / 0° słabe opady śniegu
Sob. 14:00
Śnieg
Nd. 14:00
Śnieg
-1°
Pon. 14:00
Śnieg
Wt. 14:00
Zachmurzenie
Śr. 14:00
Śnieg
Zdjęcie promujące Zakopane

Zakopane testuje ekologiczny autobus

Od dnia 1 kwietnia 2021 roku Zakopane testować będzie polski autobus elektryczny wyprodukowany przez ARP E-VEHICLES. Pojazd spotkać będzie można przez cały tydzień na trasie obu zakopiańskich linii.  Autobus wykonany jest w prawie 60% z polskich komponentów, a dzięki silnikowi elektrycznemu jest cichy i ekologiczny. Jest również przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. W przekazaniu autobusu do użytkowania Spółce Tesko wziął udział zastępca burmistrza Tomasz Filar.

W Zakopanem testowany będzie model o długości 8.5 metra, który jednorazowo może zabrać na pokład do 65 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących. Pojazd wyposażony jest w baterie zapewniające zasięg do 140 km oraz własną ładowarkę pokładową. Posiada na wyposażeniu hybrydowy system ogrzewania (spalinowo-elektryczny), klimatyzację, elektroniczne tablice kierunkowe, monitoring wizyjny, darmowe Wi-Fi oraz ładowarki do telefonów.

Autobus elektryczny ARP E-VEHICLES jest efektem wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych doświadczonego zespołu polskich inżynierów i konstruktorów. Od początku został zaprojektowany i skonstruowany jako autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym. Zawiera wiele nowatorskich rozwiązań. Wszystkie baterie zamiast na dachu zostały umieszczone pod podwoziem, co nie przeszkodziło w uzyskaniu całkowicie niskiej podłogi. Pozwoliło to również na ograniczenie wysokości nadwozia do niespełna 3,2 m. i obniżenia środka ciężkości pojazdu, co poprawiło jego parametry trakcyjne, wpływając pozytywnie na zachowanie autobusu w czasie pokonywania zakrętów. Wykonanie szkieletu w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych oraz użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych obniżyło masę pojazdu, a w konsekwencji zwiększyło jego zasięg o ok. 10%.

Wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi gwarantuje większą sprawność i przeciążalność silnika, lepsze osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide) gwarantuje szybkie ładowanie w 15 minut do 90% ich pojemności. Opcjonalnie zainstalowanie baterii NMC pozwala na ładowanie stacjonarne i zasięg do 300 km.

Warto wspomnieć, że w ostatnich dniach został rozstrzygnięty konkurs na nazwę autobusu. Spośród prawie 250 propozycji największe uznanie zdobyła nazwa, którą można już oficjalnie się posługiwać, a mianowicie PILEA. Jej genezą jest łacińska nazwa zielonej rośliny doniczkowej, która potocznie nazywana jest pieniążkiem. Niektórym roślinom domowym nadaje się wręcz magiczne właściwości, tak jest również i w tym przypadku. Popularny pieniążek odpowiedzialny jest za oszczędność i powodzenie finansowe. PILEA jest więc taka jak autobus ARP E-V, kompaktowa, zielona, przyjazna dla środowiska i oszczędna.

Żródło: ARP E-VEHICLES Sp. z o.o.