Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Bardzo dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   6.1   199.11   64.06   6.52
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   2.85
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   0.32   0.46
Józefa Piłsudskiego   1.11   1.42
Tytusa Chałubińskiego   0.37   0.54
Zofii i Witolda Paryskich   0.22   0.55
Kuźnice   0.04   0.07
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   0.67   0.84
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Śr. 28.09 14:00
Zachmurzenie
12° / 8° pochmurnie
Czw. 14:00
Deszczowo
11°
Pt. 14:00
Deszczowo
11°
Sob. 14:00
Deszczowo
13°
Nd. 14:00
Deszczowo
10°
Pon. 11:00
Deszczowo
Zdjęcie promujące Zakopane

W wakacje do Zakopanego pociągiem

25 czerwca wracają pociągi na modernizowaną trasę Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane. Połączenia koleją m. in. z Gdyni, Warszawy i Krakowa będą zapewnione pod Tatry. Podróże ułatwią wygodne perony na 21 stacjach i przystankach. W Zakopanem dla obsługi pasażerów przygotowana będzie tymczasowa stacja na Spyrkówce w rejonie ul. Chyców Potok. Inwestycja PLK dofinansowana jest z funduszy unijnych w ramach POIiŚ.

Na wakacje, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umożliwiają przewoźnikom realizację bezpośrednich połączeń dalekobieżnych i regionalnych pociągami do stolicy Tatr. PKP Intercity uruchomi średnio 7 połączeń w dobie do Zakopanego. Dzięki inwestycji PLK, pasażerowie skorzystają z dostępniejszych oraz wygodniejszych stacji i przystanków na modernizowanej trasie Kraków - Zakopane.

Inwestycje na jednotorowej linii kolejowej do Zakopanego prowadzone są etapami, by w sezonie  letnim i zimowym umożliwić podróżnym bezpośredni dojazd koleją pod Tatry.

Przebudowa stacji Zakopane dla lepszych podróży koleją

Latem na stacji Zakopane kontynuowane będą prace budowlane. Poprzedziły je roboty przygotowawcze rozpoczęte w marcu. Rozebrano już istniejące elementy, m. in. sieci trakcyjnej, linii energetycznych, oświetlenia, urządzeń automatyki. Jednocześnie wykonywana jest rozbiórka torów i peronów, by wybudować nowe. Po przebudowie zakopiańska stacja kolejowa zapewni oczekiwany poziom obsługi podróżnych. Zamiast dotychczasowych trzech, będą cztery wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Nowe obiekty będą dłuższe, dzięki temu przewoźnicy zyskają możliwość swobodnego planowania postojów na stacji Zakopane, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych. Komfort zwiększą nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowania oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowe tory i urządzenia sterowania ruchem na stacji usprawnią obsługę połączeń dalekobieżnych i regionalnych.

Zastępcza stacja zapewni dojazdy w góry podczas prac

Szeroki zakres prac na stacji Zakopane wymagał przygotowania stacji tymczasowej. W Zakopanem, na Spyrkówce – w rejonie ul. Chyców Potok, przygotowana zostanie tymczasowa stacja dla podróżnych. Będą kasy biletowe, poczekalnia, toalety, schody i dogodne dojścia oraz oznakowanie i tablice informacyjne.

Od 25.06. do 31.08.2022 r. na tymczasowej stacji, do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni PKP Intercity, którzy udzielają wszelkiej informacji pomocnej w podróży.

Zapewniona będzie komunikacja z centrum miasta, poprzez utworzenie parkingu oraz postoju dla taxi, taxibusów i busów. Takie rozwiązanie zaplanowały PLK w porozumieniu z Urzędem Miasta Zakopane i z przewoźnikami. Pozwala ono na sprawną przebudowę stacji kolejowej Zakopane oraz budowę przez Miasto Centrum Komunikacyjnego, składającego się z dworca komunikacji dalekobieżnej i lokalnej oraz parkingu wielopoziomowego.

Wyższy standard i krótszy czas na kolejowej zakopiance

Prace na kolejowej zakopiance przewidziano do 2023 r. W efekcie skróci się czas podróży z Krakowa do Zakopanego do ok. 2 godzin. Ważnym efektem inwestycji będą lepiej dostępne dla wszystkich stacje i przystanki. Latem pasażerowie skorzystają już z 21 lepiej przygotowanych obiektów na odcinku między Skawiną a Zakopanem.

Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

(AKS)