Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   -   0   81.86   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   3.15
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   20.02   28.57
Józefa Piłsudskiego   2.25   3.17
Tytusa Chałubińskiego   2.87   4.16
Zofii i Witolda Paryskich   4.7   6.45
Kuźnice   0.72   0.96
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   0.3   0.4
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Sob. 20.04 05:00
Śnieg
2° / -0° słabe opady śniegu
Nd. 14:00
Śnieg
-1°
Pon. 14:00
Zachmurzenie
Wt. 14:00
Zachmurzenie
Śr. 14:00
Śnieg
Zdjęcie promujące Zakopane

Monitoring Strategii Miasta

Zarządzeniem Burmistrza Miasta Zakopane wśród urzędników Urzędu Miasta powołany został Pełnomocnik ds. Strategii Rozwoju Miasta Zakopane oraz trzy zespoły ds. Strategii Rozwoju Miasta Zakopane.

Pełnomocnikiem został zastępca burmistrza Tomasz Filar. Międzywydziałowym Zespołem Zadaniowym ds. inwestycji strategicznych, tzw. twardych pokierują Michał Halaczek oraz Maciej Moskwa. Międzywydziałowym Zespołem Zadaniowym ds. projektów społecznych, tzw. miękkich pokierują Regina Korczak-Watycha oraz Kinga Ripper. Międzywydziałowym Zespołem Zadaniowym ds. finansowych pokierują Anna Ostrowska oraz Karolina Wróblewska.

Pełnomocnik oraz Zespoły odpowiadają za monitoring realizacji zadań, kontrolę stopnia realizacji Strategii, osiągnięcia określonych w niej celów i kierunków działań, jak również ocenę zmian jakie wywoła realizacja Strategii. Na podstawie zebranych wniosków przedkładane są rekomendacje związane z aktualizacją strategii. Efektem pracy zespołów jest Raport z monitoringu i ewaluacji strategii sporządzany raz w roku.

Strategia Rozwoju
Strategia rozwoju to podstawowy i zarazem najbardziej ogólny dokument strategiczny gminy – służy uporządkowaniu różnotematycznych planów dotyczących całego miasta. Podpowiada, które obszary miękkiego (społecznego) i twardego (inwestycyjnego) rozwoju wymagają najwięcej uwagi a następnie – sporządzania szczegółowych planów działania. Pomaga w wyborze najważniejszych przedsięwzięć realizowanych przez gminę w ciągu dekady następującej po uchwaleniu strategii.
Co zawiera?
W Strategii najważniejsze kierunki rozwoju (cele strategiczne) i proponowane sposoby ich realizacji (cele operacyjne) a także propozycje konkretnych działań służących realizacji wizji rozwojowej całego miasta. Lista przedsięwzięć zaproponowanych w Strategii to katalog otwarty, który warto aktualizować stosownie do zmieniających się okoliczności, przy zachowaniu wytycznych zawartych matrycy celów strategicznych.
Kto realizuje?
Strategia powinna być i jest realizowana przez mieszkańców miasta, stanowi bowiem odpowiedź na potrzeby i oczekiwania różnych środowisk składających się na społeczność lokalną miasta Zakopane. Urząd Miasta Zakopane jest natomiast podmiotem koordynującym poszczególne przedsięwzięcia zmierzające do realizacji strategii.

Monitoring i ewaluacja Strategii Rozwoju Miasta Zakopane na lata 2017-2026.

Zarządzeniem nr 172/2019 Burmistrza Miasta Zakopane z dnia 31 lipca 2019 r. w sprawie powołania  Pełnomocnika i Zespołów ds. monitoringu i ewaluacji Strategii Rozwoju Miasta Zakopane na lata 2017-2026 został powołany Pełnomocnik ds. Strategii Rozwoju Miasta Zakopane na lata 2017-2026 oraz trzy zespoły ds. Strategii Rozwoju Miasta Zakopane na lata 2017-2026.

Ich struktura organizacyjna została określona w następujący sposób:

  • Pełnomocnik Burmistrza Zakopanego ds. Strategii Rozwoju Miasta – zastępca burmistrza Tomasz Filar;
  • Międzywydziałowy Zespół Zadaniowy ds. inwestycji strategicznych, tzw. twardych, kierownik zespołu Michał Halaczek, zastępca kierownika Maciej Moskwa;
  • Międzywydziałowy Zespół Zadaniowy ds. projektów społecznych, tzw. miękkich, kierownik zespołu Regina Korczak-Watycha, zastępca kierownika Kinga Ripper;
  • Międzywydziałowy Zespół Zadaniowy ds. finansowych, kierownik zespołu Anna Ostrowska, zastępca kierownika Karolina Wróblewska.

Pełnomocnik oraz ww. Zespoły odpowiadają za:

1) monitoring – (poziom operacyjny) bieżący monitoring realizacji zadań

2) ewaluację – (poziom strategiczny) kontrola stopnia realizacji Strategii, osiągnięcia określonych w niej celów i kierunków działań, jak również ocenę zmian jakie wywoła realizacja Strategii.

Zadania te realizowane będą w oparciu o wskaźniki monitorowania zawarte w Strategii.

Na podstawie zebranych wniosków przedkładane są rekomendacje związane z aktualizacją strategii.

Efektem pracy zespołów jest Raport z monitoringu i ewaluacji strategii sporządzany raz  w roku.

Koordynatorem proces monitoringu i ewaluacji jest Pełnomocnik burmistrza ds. Strategii.

- Do zadań Międzywydziałowego Zespołu Zadaniowego ds. projektów społecznych, należą zadania z następujących obszarów: kultura, oświata, sport, turystyka i rekreacja, opieka społeczna, partycypacja, konsultacje społeczne, organizacje pozarządowe, wzrost świadomości obywatelskiej, koordynacja wydarzeń publicznych związanych z kulturą, oświatą, sportem i rekreacją oraz innych, działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa, polityka senioralna, współpracy międzyinstytucjonalnej, współpracy z sąsiednimi gminami, współpracy transgranicznej, ochrony środowiska, e-usług, promocja i rozwój marki Zakopane, dywersyfikacja obszarów lokalnej przedsiębiorczości, wsparcie producentów produktów regionalnych, rozwój i ochrona tradycyjnej gospodarki zagrodowej.

- Do zadań Międzywydziałowego Zespołu Zadaniowego ds. inwestycji strategicznych, należą zadania z następujących obszarów: planowanie przestrzenne, estetyka miasta, ochrona zabytków, dostępność obiektów użyteczności publicznej, komunikacja, transport, inwestycje infrastrukturalne.

- Zespół Zadaniowy ds. finansowych:

  • analizuje możliwości finansowania zadań ze środków zewnętrznych,
  • opiniuje możliwości finasowania z budżetu miasta i środków zewnętrznych projektów zaproponowanych przez Międzywydziałowy Zespół Zadaniowy ds. inwestycji strategicznych i Międzywydziałowy Zespół Zadaniowy ds. projektów społecznych,
  • przedstawia wnioski do budżetu i Wieloletniego Planu Finansowego.

Zespoły spotkały się pięciokrotnie od dnia ich powołania przez Burmistrza Leszka Dorulę, tj. w dniach:

7 sierpnia, 28 sierpnia, 26 września, 2 października, 9 października. Wypracowano materiał analityczny dotyczący realizacji projektów w sześciu obszarach:

  • Obywatelskie Zakopane (Smart People) – zagadnienia społeczne,
  • Przyjazne Zakopane (Smart Living) – zagadnienia związane z jakością życia,
  • Ekologiczne Zakopane (Smart Environment) – zagadnienia środowiskowe,
  • Przedsiębiorcze Zakopane (Smart Economy) – zagadnienia gospodarcze,
  • Skomunikowane Zakopane (Smart Mobility) – zagadnienia transportowe,
  • Współzarządzane Zakopane (Smart Governance) – zagadnienia zarządcze.

Na powyższą listę sześciu ujęć miasta inteligentnego należy spoglądać traktując je jako sześć różnych soczewek pozwalających na obserwację życia miasta z odpowiedniej perspektywy. Soczewka społeczno-obywatelska pozwala skoncentrować uwagę na użytkowniku przestrzeni miejskiej i jego możliwości czynnego udziału w życiu miasta. Soczewka związana z jakością życia w mieście przybliża uwarunkowania czyniące życie w mieście satysfakcjonującym ze względu na dostęp do różnorodnej oferty z której może czerpać zarówno mieszkaniec jak i turysta. Soczewka środowiskowa czyni bardziej widocznym to wszystko, co wiąże się z ochroną i udostępnianiem zasobów przyrodniczych. Soczewka odnosząca się do przedsiębiorczości służy wyostrzeniu obrazu lokalnej gospodarki i jej wewnętrznego zróżnicowania. Soczewka transportowa pozwala na spojrzenie z lotu ptaka na skomplikowaną sieć komunikacyjną uwzględniającą pieszych oraz kierowców i pasażerów różnych pojazdów poruszających się po mieście i docierających do miasta. Soczewka służąca pogłębieniu oglądu sfery zarządzania miastem pozwala na identyfikację możliwości usprawnienia tegoż dzięki poprawie wzorów zarządczych w obrębie urzędu miasta jak i na styku urzędu z innymi podmiotami działającymi w mieście Zakopane. Komplet sześciu soczewek pozwala, w związku z powyższym, na dopełnienie obrazu miasta i efektywniejsze, ze względu na wielowymiarowość ujęcia, planowanie jego rozwoju w perspektywie dziesięciu lat. Innymi słowy – miasto inteligentne nie może takie być tylko pod pewnymi względami lub w wybranych aspektach. Aby miasto zasłużyło na etykietę Smart City – jego życie winno być planowane, a samo miasto zarządzane w sposób umożliwiający wdrażanie poszczególnych, priorytetowych aspektów idei „smart”.

(RKW)