Bruce Marie, najnowszy spektakl Duda Paiva Company jest jednym z najlepszych solowych przedstawień tego niezwykłego brazylijsko-holenderskiego artysty: tancerza, lalkarza, aktora, choreografa, reżysera, konstruktora lalek, pedagoga, a teraz – okazuje się – także wokalisty. Paiva czerpie z dziejącej się wokół nas współczesności, którą przekłada na język sztuki teatralnej, opracowując własną koncepcję przedstawienia, posiłkując się tekstami pisanymi na potrzeby konkretnego spektaklu .
Tytułowy Bruce Marie to rodzaj drag queen. Postać grana przez Dudę Paivę, będąca sprzątaczem wynajętym przez jakąś agencję do uporządkowania laboratorium, łączy w sobie dwie osoby: mężczyznę – Bruce’a i kobietę – Marie. W wirtuozerski sposób przechodzi Paiva z jednej roli w drugą, zmieniając tembr głosu, sposób interpretacji i ruchowych zachowań bohaterów. Pozostając przez cały czas w roboczym męskim uniformie, jest ponadto animatorem i interpretuje kilka postaci lalkowych, wielce osobliwych, zwierzęcych: małpę o imieniu Muffin i psa Diogenesa. W scenie finałowej pojawia się jeszcze pani profesor, szefowa laboratorium, stworzona z jasnoblond peruki i białego medycznego kitla.
Naczelnym tematem spektaklu jest transhumanizm, silnie dziś rozwijający się nurt wykorzystania nauki i technologii, w szczególności neuro-, bio- i nanotechnologii, do przezwyciężania ludzkich ograniczeń i poprawy kondycji człowieka. A zatem jesteśmy w centrum współczesnych wyzwań cywilizacyjnych. Jaką postać przybierzemy my sami w niedalekiej przyszłości, kiedy można będzie wymienić niemal każdą część własnego ciała, zużytą bądź niechcianą zastąpić inną, ludzką – a może zwierzęcą? Z dzisiejszej perspektywy jedynie mózg pozostaje niewymienialny.
To doskonały przykład nowoczesnego współczesnego lalkarstwa!
(z recenzji)
Duda Paiva Company tworzy od 2004 roku w holenderskim Amersfoort spektakle, w których taniec i lalki są najważniejszymi elementami. Spektakle asocjacyjne, narracyjne – zwykle bez tekstu – wystawiane w teatrach, na festiwalach, w miejscach zamkniętych i plenerowych, w Holandii i za granicą. Przedstawienia, z którymi mogą się identyfikować osoby o różnym pochodzeniu, wieku i preferencjach.
Założyciel Duda Paiva (właściwie Eduardo de Paiva Souza), urodzony na początku lat 70. XX wieku Brazylijczyk, to i tancerz, dziś przede wszystkim artysta lalkarz, choreograf i reżyser. Jako młody artysta wyruszył w świat, do Indii, Japonii. W Tokio uczył się tańca botoh pod okiem słynnego Kazuo Ohno. Chciał osiągnąć więcej, poznać nowe techniki, nowych partnerów, poszerzyć swoje myślenie.
Dramaturgia - Kim Kooiman
Autor tekstów/kompozycje - Flip Noorman
Współpraca - Neville Tranter
Asystent reżysera - Josje Eijkenboom
dźwięk - Wilco Alkema
oświetlenia - Mark Verhoef
Scenografia i kostiumy - Tessa Verbei
Technika - Daniel Patijn
Koncepcja i reżyseria - DUDA PAIVA
Scena Witkacego
po spektaklu zapraszamy na spotkanie z Twórcami
Miejsce: Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Chramcówki, Zakopane, Polska
Data i godzina rozpoczęcia: 2022-09-19 - 2022-09-19 od 19:15
do 20:30
Dla dzieci: Nie
Wydarzenie biletowane: Tak
Organizator: Teatr im.St.I.Witkiewicza, Urząd Miasta
Strona www: http:// www.pepekswiata.witkacy.pl
E-mail: sekretariat@witkacy.pl
Telefon: 600 00 15 14