Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   -   0   81.86   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   3.15
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   20.02   28.57
Józefa Piłsudskiego   2.25   3.17
Tytusa Chałubińskiego   2.87   4.16
Zofii i Witolda Paryskich   4.7   6.45
Kuźnice   0.72   0.96
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   0.3   0.4
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Sob. 20.04 05:00
Śnieg
2° / -0° słabe opady śniegu
Nd. 14:00
Śnieg
-1°
Pon. 14:00
Zachmurzenie
Wt. 14:00
Zachmurzenie
Śr. 14:00
Śnieg
Zdjęcie promujące Zakopane

Paweł Karasek. Malarstwo. Część I

Zapraszamy do obejrzenia pierwszej, wirtualnej części prezentacji prac Pawła Karaska, którą pokazujemy Państwu w Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór na wystawie czasowej pt.: "Ojciec i syn. Paweł Karasek i Krzysztof Karasek." Mamy nadzieję, że już po 16 kwietnia uda się nam udostępnić wystawę publiczności. Zachęcamy także do obejrzenia reportażu o malarstwie Pawła Karaska w którym udział wzięli kurator wystawy dr Małgorzata Wonuczka - Wnuk, przyjaciel artysty Czesław Jałowiecki oraz jego syn Krzysztof Karasek.


Paweł Karasek, który ze względów zdrowotnych przyjeżdża jako dziecko do Zakopanego, zakochuje się w naszym mieście, starych, góralskich chałupach, w górach, a szczególnie w najpiękniejszym polskim jeziorze w Tatrach – Morskim Oku oraz górującym nad Zakopanem Giewoncie. Uczęszczając do Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara, obcuje z wybitnym artystami i ich dziełami. Zakochuje się też w Janinie Kosobuckiej, z którą po ukończeniu studiów, w roku 1953 bierze ślub, by na stałe pozostać w Zakopanem. Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu oraz dyplom uzyskany w pracowni prof. M. Pawełki na wydziale ceramiki, wzbogacają jego kunszt artystyczny i powodują, że poza malarstwem olejnym oraz witrochromią zaczerpniętą z tradycji podhalańskich, projektuje też ceramikę dla fabryki porcelany w Bogucicach. Dziś zaliczana jest ona do nurtu ceramiki użytkowej lat 50-tych i 60-tych XX wieku określanych terminem „Polski New Look” i jest poszukiwana na rynkach światowych. Na wystawie zobaczymy więc pejzaże tatrzańskie, z umiłowanym Morskim Okiem i Giewontem, wykonane techniką olejną, obrazy malowane na szkle, inspirowane folklorem góralskim oraz wspomnianą już unikatową porcelanę pochodzącą ze zbiorów rodzinnych. Obok nich prezentowane są wczesne rzeźby w drewnie oraz w glinie.

Materiały prasowe: Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór

(MP)