Jakość powietrza
Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   10.03   805.65   80.02   7.08
PM2.5 PM10
ul. Sienkiewicza   -   12.13
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   29.19   43.38
Kasprowicza   -   -
Józefa Piłsudskiego   14.28   19.45
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner :
Nd. 21.04 23:00
Słonecznie
8° / 6° bezchmurnie
Pon. 14:00
Deszczowo
10°
Wt. 14:00
Zachmurzenie
13°
Śr. 14:00
Zachmurzenie
17°
Czw. 14:00
Zachmurzenie
20°
Pt. 14:00
Zachmurzenie
20°

22. Przegląd Filmów o Sztuce Zakopane 2019 dobiegł końca

Na długo zapamiętamy pięć festiwalowych dni, okraszonych fantastyczną twórczością: kinem, wystawami, warsztatami oraz niepowtarzalnym koncertem duetu Marek Napiórkowski i Artur Lesicki w przestrzeni  Miejskiej Galerii Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego.

W sobotę 13 kwietnia, w Miejskiej Galerii Sztuki im. Wł. hr. Zamoyskiego odbyła się uroczysta ceremonia rozdania nagród 22. Przeglądu Filmów o Sztuce. Galę poprowadziła Agnieszka Szydłowska – dziennikarka Programu Trzeciego Polskiego Radia.

Najlepszy w oczach jury film, „Ślady mojego istnienia” w reżyserii Pauliny Ibek otrzymał nagrodę GRAND PRIX Burmistrza Miasta Zakopane. Obraz stanowi próbę stworzenia portretu Anny Szałapak, krakowskiej artystki związanej z Piwnicą pod Baranami, zmarłej w 2017 roku. Opowiadają o niej przyjaciele, a także ona sama – w tym celu wykorzystano nagrania znajdujące się w archiwum TVP Kraków. Część zdjęć została zrealizowana w mieszkaniu artystki znajdującym się przy ulicy Wiślnej w Krakowie.

Odznaczeń było w sumie sześć, wliczając w to trzy nagrody specjalne. Obok zwycięskiego filmu, Nagrodę II Zakopiańskiego Centrum Kultury przyznano produkcji „Mieczysław Karłowicz. Samotna wędrówka” Tomasza Knittela. Opowiada ona o jednym z najważniejszych polskich kompozytorów, prekursorze fotografii i narciarstwa, żyjącym na przełomie XIX i XX wieku, który zginął w lawinie podczas jednej ze swoich zimowych wędrówek w Tatrach. Artystyczny dokument przybliża postać wybitnego awangardowego twórcy – wszechstronnie uzdolnionego indywidualisty i społecznika. Reżyser zaprasza widza do spojrzenia na postać Mieczysława Karłowicza z dzisiejszej perspektywy poprzez jego fotografię, muzykę i góry. III miejsce, wraz z nagrodą Miejskiej Galerii Sztuki otrzymało „Przemijanie w obrazach Stanisława Baja” w reżyserii Hanny Kramarczuk. Główny bohater to Stanisław Baj – współczesny malarz polski, wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w Europejskiej Akademii Sztuk, pochodzący z chłopskiej rodziny. Dzieciństwo i wczesną młodość spędził nad Bugiem w podlaskiej wsi Dołhobrody. Główne motywy jego twórczości to portrety chłopskie, portrety matki i pejzaże. Pasja portretowania matki jest hołdem syna dla niej, a także dla ludzi wśród których się wychował.

Nagrodę specjalną przyznaną przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, otrzymał reżyser Krzysztof Wierzbicki za „Jonasza w brzuchu Lewiatana”. Film przedstawia postać Jonasza Kofty, poety i autora tekstów piosenek, będącego legendą już za życia, choć tak jak inni „wybrańcy bogów” żył krótko lecz intensywnie. Opowiada o blaskach i cieniach tego życia, ale jest też obrazem pokolenia ludzi niepospolitych, którzy w niełatwych czasach PRL-u umieli, tak jak Jonasz, znaleźć sobie enklawy wolności w klubach studenckich, sztuce, twórczości, spotkaniach towarzyskich i – nie ma co ukrywać – alkoholowych.

Z kolei nagroda specjalna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS została przyznana reżyserowi Robertowi Piotrowi Kaczmarkowi za „Jazz na Kalatówkach, czyli wolność improwizowana”. W 1959 r. na Kalatówkach odbył się Pierwszy Jazz Camping. Inicjatorem i organizatorem wydarzenia był Jan Zylber, perkusista w zespole Komedy i późniejszy menedżer wielu polskich artystów. Film poprzez wspomnienia żyjących uczestników pierwszego Jazz Camping Kalatówki z 1959 roku, a także nagrania archiwalne: filmowe i audio, fotografie, plakaty i muzykę odtwarza historię spotkania elity wykonawców muzyki jazzowej oraz ówczesnej elity intelektualnej i artystycznej.

Nagrodę specjalną ufundowaną przez Connaisseur Salon Dzieł Sztuki wręczono Katarzynie Kotuli, Paulinie Ibek oraz Maciejowi Dźwigajowi, reżyserom filmu „Plewiński, spojrzenia”. Jest to ekranowy portret Wojciecha Plewińskiego – jednego z najsłynniejszych krakowskich artystów fotografików. Postać kojarzy się przede wszystkim z publikowanymi na okładkach tygodnika „Przekrój” portretami młodych kobiet. Produkcja to próba podsumowania twórczości artysty i prezentacja jego najważniejszych i najsłynniejszych fotografii.

Wyróżnieni artyści wyrazili wdzięczność Organizatorom oraz zwrócili uwagę na niezwykłą wartość Przeglądu Filmów o Sztuce, jego charakterystyczną tematykę promującą artystów i ich dorobek. Dodatkowo, wydarzenia towarzyszące festiwalowi otwierają coraz to nowe perspektywy na szeroko rozumiane kino o sztuce.

Podczas gali zamknięcia podziękowania otrzymali członkowie jury na czele z Kingą Dębską, a także komisji selekcyjnej, która zakwalifikowała filmy do konkursu.  22. Przegląd Filmów o Sztuce oficjalnie zamknęli Dyrektor Zakopiańskiego Centrum Kultury Beata Majcher. Artystycznym zwieńczeniem był natomiast koncert duetu Marek Napiórkowski i Artur Lesicki z projektem „Celuloid”.

14 kwietnia w Kinie Miejsce podsumowano czterodniowe warsztaty filmowe skierowane do młodzieży zakopiańskiej. Poprowadzili je Józef Romasz, operator filmowy, scenarzysta, reżyser i producent filmów dokumentalnych, dr hab. prof. Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz Prof. Zbigniew Wichłacz, operator, profesor i dziekan Wydziału Operatorskiego w PWSFTviT. Podczas czterech dni zajęć młodzież zapoznała się z tajnikami realizacji filmowej, pracy z aktorem i sztuki montażu.

fot. AKS

(MM)