Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Bardzo dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   -   -   -   -
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   -
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   28.62   38.91
Józefa Piłsudskiego   3.26   3.88
Tytusa Chałubińskiego   3.05   3.72
Kuźnice   3.64   4.35
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Śr. 22.10 11:00
Zachmurzenie
8° / 3° zachmurzenie duże
Czw. 14:00
Zachmurzenie
11°
Pt. 14:00
Śnieg
Sob. 14:00
Zachmurzenie
Nd. 13:00
Śnieg
Pon. 07:00
Zachmurzenie
Zdjęcie promujące Zakopane

Debata w Sopocie z udziałem Minister Kultury i Burmistrza Zakopanego

W dniach 15–17 października 2025 roku w Sopocie odbyła się 14. edycja Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI) – jednego z najważniejszych wydarzeń gospodarczo-społecznych w Polsce, gromadzącego przedstawicieli świata kultury, nauki, biznesu i polityki. W tegorocznym forum uczestniczyli m.in. premier Donald Tusk oraz ministrowie rządu RP. Wśród panelistów znalazł się również Burmistrz Miasta Zakopane Łukasz Filipowicz, który reprezentował stolicę Tatr w dyskusji o roli kultury w budowaniu wizerunku Polski na arenie międzynarodowej.


Burmistrz Zakopanego wziął udział w panelu „Kultura jako soft power. Czy Polska ma swoją opowieść dla świata?”, który moderowała Joanna Podolska-Płocka z Uniwersytetu Łódzkiego.
W debacie uczestniczyli również: Marta Cienkowska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego; Miłosz Bembinow, prezes ZAiKS; Michał Kulisiewicz, kierownik programu współpracy z biznesem w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN; prof. Andrzej Leder, filozof kultury oraz Agnieszka Lajus, dyrektorka Muzeum Narodowego w Warszawie.

Rozmowa dotyczyła rosnącego znaczenia kultury w budowaniu wizerunku państwa i jego wpływu na światową opinię publiczną. Minister Marta Cienkowska podkreśliła, że „dziś w świadomości świata dominuje się dzięki przekazowi i wytworzonemu wizerunkowi państwa”, wskazując m.in. na ogromny potencjał polskiej branży gier komputerowych oraz sukcesy polskich instytucji kultury, takich jak Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina czy Pawilon Polski na EXPO w Osace.

Zakopane – autentyczność i folklor jako wartość narodowa

Podczas dyskusji Burmistrz Zakopanego zwrócił uwagę na to, co Zakopane ma do zaoferowania światu w kontekście polskiej soft power.
Naszą największą siłą jest autentyczność. W Zakopanem folklor i tradycja nie są elementem muzealnym czy odtwarzanym na potrzeby turystyki – one wciąż są żywe. To dziedzictwo, które przekazujemy naturalnie z pokolenia na pokolenie – powiedział Łukasz Filipowicz.

Burmistrz dodał, że kultura góralska, muzyka, architektura i styl życia stanowią wyjątkowy kapitał kulturowy, który może być ważnym elementem polskiej opowieści o tożsamości i różnorodności.
Mam nadzieję, że polski rząd będzie potrafił pokazać tę autentyczność światu i uczynić z niej nasz narodowy atut – podkreślił.

Zakopane wśród liderów debaty o kulturze

Udział Burmistrza Zakopanego w EFNI to nie tylko prestiż dla miasta, ale również dowód, że Zakopane jest postrzegane jako ważny ośrodek kultury i tożsamości narodowej. W gronie uczestników forum znaleźli się przedstawiciele rządu, środowisk twórczych oraz liderzy opinii, którzy wspólnie zastanawiali się nad przyszłością polskiej kultury w świecie zdominowanym przez globalne media i popkulturę.

Debata z udziałem burmistrza pokazała, że Zakopane ma realny głos w dyskusji o roli kultury w promocji Polski na świecie, a jego dziedzictwo i tożsamość mogą stać się jednym z najcenniejszych elementów narodowej soft power.