
Najdłuższy wakacyjny festiwal filmowy dobiegł końca – tysiące widzów wspólnie świętowało 130 lat kina w wyjątkowych okolicznościach przyrody
Zakończyła się 18. edycja najdłuższego wakacyjnego festiwalu filmowego w Polsce BNP Paribas Kino Letnie Sopot-Zakopane. Przez całe wakacje projekcje w kinach pod gwiazdami odbywały się nad morzem, w górach i na Mazurach.
Od 1 lipca widzowie mogli obejrzeć filmy na ponad 140 seansach filmowych w trzech wyjątkowych lokalizacjach: na sopockim Molo, przy zakopiańskich Krupówkach oraz w giżyckiej Ekomarinie. Festiwalowe projekcje odbywały się codziennie, przez całe wakacje, a repertuar wypełniły starannie dobrane tytuły różnych gatunków filmowych – od klasyki, przez komedie, kino familijne, oscarowe arcydzieła, po najnowsze polskie produkcje – przyciągając przed ekrany dziesiątki tysięcy fanów kina. Absolutnymi hitami frekwencyjnymi okazały się: nagrodzona Oscarem „Barbie” z Margot Robbie i Ryanem Goslingiem, „Paddington” z dubbingiem Artura Żmijewskiego, obydwie części filmów z serii „Diuna”, a także „O psie, który jeździł koleją”, prezentowany w ramach poniedziałków z Kinem Familijnym, „Furiosa: Saga Mad Max” i oscarowa animacja „Flow”.
Wielkie celebrowanie Jubileuszu kina!
Podczas festiwalu widzowie świętowali 130-lecie kina, które promował specjalny jubileuszowy plakat autorstwa Andrzeja Pągowskiego. Wśród atrakcji dla publiczności tradycyjnie znalazły się spotkania z wyjątkowymi osobami. Gościem honorowym uroczystej inauguracji w Giżycku był Jerzy Skolimowski, współautor scenariusza i dialogów kultowego „Noża w wodzie”, filmu rozpoczynającego festiwal, zrealizowanego na wodach jeziora Niegocin. Podczas dwudniowego przeglądu filmowego „Skolimowski – Artysta totalny” odbył się wieczór z Mistrzem, który poprowadziła filmoznawczyni Diana Dąbrowska. 9 lipca na sopockim Molo aktor Adam Woronowicz został uhonorowany Diamentowym Klapsem Filmowym – nagrodą festiwalu przyznawaną od 15 lat za wnoszenie do kina pozytywnego przesłania. Sopot odwiedzili również twórcy filmu „Wróbel” – odtwórca roli głównej Jacek Borusiński oraz reżyser Tomasz Gąssowski, z którymi rozmawiała znana dziennikarka i promotorka kultury Weronika Wawrzkowicz. Gościnią pokazu głośnego filmu „Światłoczuła” w Giżycku była odtwórczyni roli tytułowej, obiecująca gwiazda polskiego kina, Matylda Giegżno. Spotkanie poprowadziła dziennikarka filmowa i edukatorka Kaja Klimek. W połowie sierpnia w kawiarni festiwalowej w Sopocie odbyło się wyjątkowe Silent Disco ze słynną DJ Wiką – najstarszą polską DJ’ką, bohaterką prezentowanego w ramach cyklu „Kobieta z kamerą” dokumentu „Vika!” w reżyserii Agnieszki Zwiefki. Wszystkie spotkania organizowane w ramach festiwalu będzie można odsłuchać na kanale festiwalowym w serwisie Spotify.
„To była dla nas wyjątkowa edycja. Razem z tysiącami widzów świętowaliśmy 130 lat kina, celebrując filmowe emocje w trzech malowniczych lokalizacjach. Bardzo się cieszę, że pomimo kapryśnej pogody, publiczność nie zawiodła, co pokazuje, jak wielka jest magia kina i potrzeba wspólnego przeżywania kultury. Festiwal osiągnął pełnoletność, ale nie spoczniemy na laurach. Chcemy i obiecujemy pozytywnie zaskakiwać widzów w kolejnych latach.” – mówi Paweł Adamski, prezes Outdoor Cinema i pomysłodawca festiwalu.
Jak co roku, repertuar podzielony był na filmowe dni tematyczne: poniedziałki – „Kino familijne”, wtorki – „We Love Cinema”, środy – „Made in Poland by LOTTO”, czwartki –„Dobre decyzje”, „Oscarowe Piątki”, soboty – „Filmowe Hity Warner Bros.” oraz niedziele – „Kobieta z kamerą”. Wszystkie wtorki, czwartki i niedziele odbywały się pod patronatem Banku BNP Paribas.
„Grupa BNP Paribas od ponad wieku wspiera kino, zarówno wielkie festiwale, jak i kameralne projekty filmowe w Polsce i na całym świecie. Pod hasłem „WE LOVE CINEMA” mogliśmy ponownie współtworzyć najdłuższy letni festiwal filmowy w kraju, demokratyzując sztukę filmową i sprawiać, że staje się ona jeszcze bardziej dostępna. Wierzę, że dzięki takim wydarzeniom jak BNP Paribas Kino Letnie Sopot-Zakopane jesteśmy z naszymi Klientami jeszcze bliżej – niezależnie od tego, gdzie spędzają wakacje. Kino to nie tylko rozrywka, ale doskonały sposób wzmacniania wrażliwości i otwartości na różne perspektywy. Właśnie dlatego z dumą patronujemy wydarzeniu, które tak trafnie odpowiada na oczekiwania współczesnej publiczności.” – podkreśla Małgorzata Wasiuk, dyrektorka Departamentu Strategii Marki i Aktywizacji w Banku BNP Paribas.
Festiwal pełen atrakcji
Sponsorzy i partnerzy festiwalu BNP Paribas Kino Letnie Sopot-Zakopane czynnie włączali się w festiwalowe działania. W trosce o niskoemisyjność i czyste powietrze, Arval Service Lease Polska zapewnił ekipie filmowej ekologiczną flotę pojazdów – elektryczne samochody osobowe, VAN-y oraz rowery w ramach usługi Arval Mobility Hub. To eko-rozwiązanie mieli okazję przetestować również pracownicy urzędów miejskich w Giżycku i Zakopanem, dojeżdżając do pracy przez całe wakacje na rowerach elektrycznych. We wszystkie festiwalowe poniedziałki oraz piątki widzowie mogli zapoznać się z propozycjami najnowszych audiobooków od Storytel. W Zakopanem do odwiedzenia plenerowego kina z widokiem na Giewont zachęcała specjalnie zaprojektowana brama partnera festiwalu marki Polargos. W kawiarni festiwalowej Koło Molo w Sopocie można było posmakować pyszne Lody jak Dawniej od marki Bracia Koral oraz filmowe koktajle partnerskie: Viva! Wakacje, Sopockie Party, Wizażowe Love, moktajl KULtowe lato by LOTTO, czy herbatę Chillizet - nastaw się na relaks. Przy płatnościach ze zniżek korzystali rowerzyści oraz posiadacze kart Banku BNP Paribas. O bezpieczeństwo podczas projekcji dbała firma Solid Security, a dzięki firmie Skyboat mogło działać jedyne w Europie kino jachtowe w Giżycku.
BNP Paribas Kino Letnie Sopot-Zakopane to jedno z najważniejszych wydarzeń lata, które na stałe wpisało się w kalendarz polskich wakacji. Festiwal od wielu lat celebruje miłość do kina i zaprasza do oglądania filmów w wyjątkowych, zapierających dech w piersiach okolicznościach przyrody. Wszystkie polskie filmy wyświetlane były z angielskimi napisami. Festiwal wraz z wydarzeniami towarzyszącymi odbywa się pod Honorowymi Patronatami: prezydentki Miasta Sopotu Magdaleny Czarzyńskiej-Jachim, burmistrza Miasta Zakopane Łukasza Filipowicza oraz burmistrz Giżycka Ewy Ostrowskiej.
Więcej informacji jest dostępnych na stronie www.kinoletnie.pl
Aktualności, relacje i ciekawostki dostępne na Facebooku, Instagramie i TikToku @BNPParibasKinoLetnie
Organizator: Outdoor Cinema
Partner tytularny: Bank BNP Paribas
Partner główny: LOTTO
Partner strategiczny: TVN Warner Bros. Discovery
Patroni medialni: Chillizet, Meloradio, Filmweb, Viva!, Party, Polki.pl, Wizaż.pl, Kino, Wirtualna Polska;
Sponsorzy: Coca-Cola, Koral
Hotele partnerskie: My Story Sopot Apartments, My Story Gdynia Hotel, Platan Hotels & Resorts, Aries Lago Park Hotel & Spa Mazury, Aries Hotel & Spa Zakopane, Hotel St. Bruno
Kino partnerskie: Nowa Fala w Giżycku
Kawiarnia festiwalowa: Koło Molo w Sopocie
Partnerzy lokalni: Urząd Miasta Sopotu, Urząd Miasta Zakopane, Zakopiańskie Centrum Kultury, Molo w Sopocie, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Urząd Miejski w Giżycku i Giżyckie Centrum Kultury
Partnerzy: Caffe Vergnano, Polargos, Jawor Parkiet, Bertrand, Koler, Yumisu, Żegluga Mazurska
Partner digitalowy: Lift Digital
International Partner: Phuket Plus Co. Ltd.
O bezpieczeństwo festiwalu dba: Solid Security
Dostawca nowej mobilności: Arval Service Lease Polska
Partner kina jachtowego: Skyboat