Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   21.73   368.07   54.68   4.47
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   20.91
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   18.9   26.24
Józefa Piłsudskiego   16.49   21.94
Tytusa Chałubińskiego   8.08   10.6
Zofii i Witolda Paryskich   9.54   13.21
Kuźnice   5.32   5.69
Gronik   11.46   14.78
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   12.99   17.68
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: Partner
Czw. 23.09 20:00
Zachmurzenie
11° / 10° zachmurzenie duże
Pt. 14:00
Zachmurzenie
12°
Sob. 14:00
Zachmurzenie
18°
Nd. 14:00
Zachmurzenie
21°
Pon. 14:00
Zachmurzenie
20°
Wt. 14:00
Zachmurzenie
17°
Zdjęcie promujące Zakopane

The Red Mansion 

(CZERWONY DWÓR)

Centrum Kultury Rodzimej 

THE RED MANSION

The Red Mansion, located in the very heart of Zakopane on Krasprusie Street, which leads towards the Strążyska Valley, is one of the most beautiful and important villas in Zakopane. It was built in the Zakopane style in 1901-1902 by Wojciech Roja, a close associate of Stanisław Witkiewicz, for Oktawia Lewandowska, sister Zygmunt Gnatowski, owner of the Koliba Villa designed by Stanisław Witkiewicz. At first the house was called ‘Władysławka’ after Mrs. Lewandowska’s husband Władysław.

In 1904, Artur Rubinstein lived here. Writer Stefan Żeromski spent the World War I years here, and it was here in November 1918 that the famous ‘Zakopane Belvedere’ became the head of the Zakopane National Council was called ‘the President of the Zakopane Republic.’ Composer Karol Szymanowski lived here, and Stanisław Ignacy Witkiewicz often stayed here. Both men were friends of Artur Rubinstein. Zofia Nałkowska, Piotr , Rafał Malczewski, Zbigniew Uniłowski, Henryk Sztompka, and many other cultural figures came to stay with Szymanowski during the mid 1920’s.

In the mid 1920’sXX century, the villa was bought by Mrs. de Pourbeix-Zakrzewska, who installed the famous red tin roof, giving the ‘Red Mansion’ its name. The name has survived to this day.

After World War II, the building and repurposed for educational use. In the years 1946-1947 it housed a youth shelter, and then a home for children with tuberculosis operated by the Krakow Worker’s Children’s Aid Society and a State Children’s Home for boys.From 1951 to 2016, the villa hosted a kindergarten, which was named after Karol Szymanowski in 1954.

In 2016, by decision of Zakopane mayor Leszek Dorula, the building was designated as a cultural centre promoting local art. The Red Mansion Gallery hosts exhibitions of Podhale artists, folk art workshops, lectures and presentations. Here you can learn more about Zakopane’s rich tradition of glass painting.

Contact

Zakopane Cultural Centre

ul. Kasprusie 27

34-500 Zakopane

tel. +48 661 601 651

czerwonydwor@zck.com.pl

Małgorzata Wonuczka-Wnuk

Maria Frączysta

Warsztaty i Konkursy

Warsztaty w ramach programu "Popularyzacja zakopiańskiego dziedzictwa kulturowego"

Konkurs OBLICZA FRASOBLIWEGO

aktualności

lllll
Data publikacji 10 września 2021

Po sukcesie ogłoszonego w 2018 roku konkursu „Madonny Podhalańskie” i wystawy prezentowanej nie tylko w Czerwonym Dworze ale także w Domu Polskim oraz Instytucie Polskim w Budapeszcie na Węgrzech, Zakopiańskie Centrum Kultury Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór przygotowało kolejny ogólnopolski konkurs pod tytułem „Oblicza Frasobliwego”. Głównym jego celem było pobudzenie inwencji twórczej oraz popularyzacja i dokumentacja unikalnych zjawisk kultury, jakimi są malarstwo na szkle i rzeźba w drewnie. Celem równorzędnym była także popularyzacja tradycji chrześcijańskiej kultu wizerunków Chrystusa Frasobliwego.  Wyobrażenie Chrystusa Frasobliwego uznawane jest za „symbol” dawnej polskiej rzeźby ludowej. Wizerunek ten spotykamy na obszarze prawie całego kraju. Jest symbolicznym podsumowaniem Męki Pańskiej. Pojawia się w sytuacji określanej jako moment odpoczynku Chrystusa na skale czy kamiennym głazie podczas drogi na Golgotę bądź w ostatnich chwilach przed ukrzyżowaniem.  Symboliczne podsumowanie Męki. Momentu tego nie opisano w Piśmie Świętym; spopularyzowały go opowieści apokryficzne. Według nich to jeden z ostatnich obrazów Męki Pańskiej. Przedstawienie to ukazuje Chrystusa siedzącego na kamieniu, stołku lub fragmencie muru, z głową wspartą na jednej lub obu rękach. Ten schemat ikonograficzny znany jest od starożytności i występuje w sztuce wielu kultur.   Chrystus Frasobliwy silnie zespolił się z ludową religijnością. To wizerunek ukazujący Boga bliskiego ludziom, nie tego wspaniałego, wszechmocnego, ale umęczonego, opuszczonego, zbolałego. Frasobliwy ucieleśniał Boga rozumiejącego wszelkie ludzkie biedy, Boga, który martwi się grzesznikami, ale który nie pozostawi ludzi bez opieki i nadziei na zbawienie. Figury Frasobliwego mają wyraz smutnej zadumy. Bardzo dobrze trafiały do wiernych; ubogich mieszkańców wsi, ubogich, przytłoczonych życiowymi problemami, troską o zapewnienie minimum życiowej egzystencji rodzinie, nękanych przez możnych; szczególnie w czasach pańszczyzny. Siedząca postać Chrystusa, z głową ciężko wspartą na ręku, swym gestem zamyślenia, bólu i smutku symbolizowała ludzkie uczucia, zrozumiałe dla wszystkich epok i kultur. Jezus na chwilę przed męką pochyla się nad grzechami ludzi litując się nad ich ziemskim losem. Ludzie odnajdowali w tym wizerunku nie tylko wszystkie tajemnice Męki Pańskiej, ale także tajemnice własnej śmierci i wiary w życie wieczne. Konkurs oraz wystawa odbyły się pod Honorowym Patronatem Jego Ekscelencji Arcybiskupa Marka Jędraszewskiego Metropolity Krakowskiego i przyniosły nadspodziewanie bogate efekty. Do oceny przedstawiono 52 rzeźby w drewnie wykonane przez 31 autorów oraz 64 obrazy na szkle namalowane przez 42 osoby. Wszystkie prace okazały się niezwykle interesujące; rzeźby to kontynuacja znakomitych tradycji ludowych zaś malarstwo na szkle pokazało możliwości uwspółcześnienia tej techniki poprzez nowe rozwiązania warsztatowe i znakomite pomysły artystyczne. Interesujące okazały się zróżnicowane interpretacje tematu konkursu. O ile dla rzeźby przez wieki mamy ten sam schemat ikonograficzny, to w malarstwie temat Frasobliwego występuje rzadziej, co daje większe możliwości indywidualnego odczytania.  Wszyscy uczestnicy konkursu znakomicie odczytali intencje organizatora, a przedstawione prace świadczą o trwającym nieprzerwanie od wieków emocjonalnym postrzeganiu tematu Chrystusa Frasobliwego jako bliskiego ludziom, rozumiejącego ich troski i smutki Boga. Ponownie wielkim zaskoczeniem artystycznym stały się prace uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym koło w Zakopanem. Praca Bartłomieja Szczupalskiego zachwyca rysunkiem a przede wszystkim kolorystyką. Na podobnym wysokim poziomie pozostaje większość prac, za co należą się wyrazy uznania prowadzącym warsztaty. (ze wstępu do katalogu Alicji Mironiuk Nikolskiej) Wystawie towarzyszą wybrane myśli kardynała Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Tysiąclecia. Wystawa czynna od 18 września do 30 października 2021 r. Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór czynne od poniedziałku do soboty (z wyłączeniem środy) od 10:00 do 17:00. (PP) 

Читать большеStrzałka
lllll
Data publikacji 11 lipca 2021

W Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór 9 lipca 2021 r. odbył się wernisaż wystawy „Na rozdrożu. Adam Doleżuchowicz, Bożena Doleżuchowicz Mickiewicz”. To kolejna wystawa pokoleniowa, ukazująca siłę góralskiej, podhalańskiej tradycji. W otwarciu wystawy uczestniczyła nie tylko Bożena Doleżuchowicz Mickiewicz, ale także żona śp. Adama Helena Doleżuchowicz oraz rodzeństwo pani Bożeny Dorota Zdyb i Adam Doleżuchowicz junior. W imieniu burmistrza Zakopanego Leszka Doruli Artystce podziękowała Joanna Staszak, naczelnik wydziału kultury. Oprawę muzyczną zapewniła muzyka Macieja Szczeciny. O wystawie mówiła jej kurator dr Małgorzata Wnuk. Wystawa stanowi zapowiedź albumu „Zakopiańskie malarstwo na szkle. Adam Doleżuchowicz, Bożena Doleżuchowicz Mickiewicz”, który ukaże się jesienią. Na wystawie oprócz witrochromii można zobaczyć pastele, rzeźby, instrumenty muzyczne oraz wiersze gwarowe zmarłego przed dwudziestoma laty artysty. Wystawa czynna od 10 lipca 2021 do 3 września 2021 r. od poniedziałku do soboty (z wyłączeniem środy ) od 10.00 do 17.00. Małgorzata Wnuk Zdjecia: Anna Hebda (PP) 

Читать большеStrzałka
lllll
Data publikacji 26 lipca 2021

Burmistrz Miasta Zakopane Leszek Dorula, Zakopiańskie Centrum Kultury, Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór zapraszają na wystawę plenerową w ogrodzie Czerwonego Dworu "Wielka Krokiew. Od profanum do sacrum" (14.06.2021 - 10.08.2021) Wielka Krokiew to symbol Zakopanego od 1925 roku. Na wystawie na ogrodzeniu Czerwonego Dworu zatytułowanej „Wielka Krokiew. Od profanum do sacrum” zaprezentowane są zdjęcia Wielkiej Krokwi oraz ludzi z nią związanych od jej powstania do chwili obecnej, zaczerpnięte z Narodowego Centrum Cyfrowego, a także zdjęcia wykonane przez Pawła Murzyna. Dodatkowo wykorzystane są zdjęcia autorstwa Romana Serafina. Na zdjęciach zaprezentowane są postaci wybitnych sportowców walczących podczas II Wojny Światowej z okupantem hitlerowskim, polskich skoczków narciarskich, którzy poprzez pracę, rywalizację sportową, sukcesy, przyczyniali się do wzmacniania wspólnoty i budowania pamięci zbiorowej. Część wystawy dotyczy sfery sacrum, to jest pobytu Ojca Św. Jana Pawła II na Wielkiej Krokwi oraz umieszczenia tablicy pamiątkowej w 2015 roku. Z tej okazji co roku odbywają się w czerwcu Dni Zakopanego. Wielka Krokiew od blisko 100 lat stanowi symbol nie tylko polskiego sportu (Memoriał Bronisława Czecha i Heleny Marusarzówny, Uniwersjady, Puchar Świata, itd.). To także miejsce, gdzie odbywał się Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem, zawody polo na śniegu, opery, itp. Wydarzenia sportowe, kulturalne oraz wizyta Ojca Świętego Jana Pawła II na Wielkiej Krokwi stanowią o wyjątkowości tego miejsca w historii regionu oraz Polski. Jan Paweł II mówiący o wolności i solidarności, poszanowaniu godności oraz praw człowieka, Hołd Górali Polskich wygłoszony przez ówczesnego burmistrza Zakopanego Adama Bachledę-Curusia wpisały się także do historii Zakopanego oraz Polski. Wielotysięczne biało-czerwone tłumy podczas Pucharu Świata na skoczni im. Stanisława Marusarza stanowią od lat swoisty fenomen. Także te chwile są zaprezentowane na wystawie. Zwrócenie uwagi na wszystkie aspekty oraz funkcje tego miejsca oraz na rolę, jaką odgrywało ono i odgrywa upowszechniając identyfikację narodową Polaków wydaje się być zadaniem nader istotnym. Także pod względem edukacyjnym dla pokoleń młodszych, dzieci i młodzieży.  Małgorzata Wnuk Materiały prasowe: Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór (PP) 

Читать большеStrzałka
lllll
Data publikacji 30 kwietnia 2021

Szanowni Państwo, z wielką radością zapraszamy od 4 maja do zwiedzania Czerwonego Dworu! W pięknych, odnowionych wnętrzach prezentujemy wystawę pokoleniową "Ojciec i syn. Paweł Karasek i Krzysztof Karasek" oraz stałą ekspozycję malarstwa na szkle zakopiańskich twórców. Po długiej przerwie z radością witamy Państwa także w Galerii Sztuki Ludowej i zapraszamy na zakupy tradycyjnych upominków z Podhala. Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór czynne od poniedziałku do soboty (z wyłączeniem środy) od 10:00 do 17:00.Zapraszamy Materiały prasowe: Centrum Kultury Rodzimej w willi Czerwony Dwór (PP) 

Читать большеStrzałka

kontakt z nami

Zdjęcie promujące artykuł

Willa Czerwony Dwór


ul. Kasprusie 27
34-500 Zakopane
tel. +48 661 601 651 
e-mail: czerwonydwor@zck.com.pl
Małgorzata Wonuczka-Wnuk
Maria Kukuc - Frączysta, Paulina Peciak


Czynne:

poniedziałek - niedziela z wyłączeniem środy 10:00 - 17:00

Czerwony Dwór:   Facebook

Warsztaty Czerwony Dwór:   Facebook