Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w Zakopanem
Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w Zakopanem poprzez zakup taboru elektrycznego wraz z rozbudową infrastruktury ładowania
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
„Zielony transport publiczny” (Faza I)
Wartość projektu: 10 596 450,00 PLN
Wartość kosztów kwalifikowanych: 10 251 082,00 PLN
Wartość dofinansowania: 7 256 970,00 PLN
Okres realizacji: 2021-2023
Opis projektu
Przedsięwzięcie obejmuje dwa zadania:
1. zakup taboru elektrycznego do obsługi dwóch linii komunikacji miejskiej,
2. budowę stacji ładowania niezbędnych do eksploatacji kupowanego taboru.
W ramach zadania 1 zakładana jest dostawa 3 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów komunikacji miejskiej jednej marki. Będą to autobusy bateryjne o napędzie elektrycznym, jednego typu, o długości całkowitej od 11,80 do 12,20 m, szerokości nie większej niż 2,55 m i wysokości całkowitej nie większej niż 3,30 m, o znamionowej mocy łącznej nie niższej niż 160 kW, i mocy użytecznej magazynów energii (baterii litowojonowych) nie mniejszej niż 230 kWh, o wymaganej liczbie miejsc nie mniejszej niż 80, w tym siedzących nie mniej niż 26, liczba drzwi – 3, w układzie 1-2-2, lub 2-2-2, wyposażonych w składaną pochylnię (rampę najazdową) dla wózków oraz wydzielone miejsce do przewozu wózka inwalidzkiego i/lub wózka dziecięcego (spacerowego). 2 szt. autobusu obsługiwać będą nową linię Spyrkówka-Kuźnice, a 1 szt. stanowić będzie doposażenie istniejącej linii miejskiej nr 11 – Krzeptówki – Cyrhla.
Wariant zakłada w pełni wyposażone autobusy w m.in.:
-biletomaty
-kasowniki
-system informacji pasażerskiej.
W ramach zadania polegającego na zakupie autobusów elektrycznych zostaną przeszkoleni pracownicy przewoźnika: 8 kierowców (2 osoby na pojazd oraz 2 kierowców zapasowych) oraz 6 mechaników. Wnioskodawca będzie wymagał usługi przeszkolenia personelu przez dostawcę taboru, co zostanie uwzględnione w dokumentacji przetargowej na dostawy (SIWZ).
Pojazdy będą wyposażone w magazyn energii umożliwiający pokonanie co najmniej 100 km na jednym ładowaniu, z zachowaniem sprawności działania przez okres minimum 5 lat od rozpoczęcia ich eksploatacji. Ponadto autobusy będą wyposażone w system rekuperacji energii.
W ramach zadania 2 planowana jest budowa i montaż infrastruktury niezbędnej do utrzymania i właściwej eksploatacji nowego taboru:
- dostawa i montaż oraz uruchomienie fabrycznie nowych stacji ładowania zajezdniowego przeznaczonych do jednoczesnego ładowania magazynów energii 3 autobusów będących przedmiotem dostawy (łącznie 2 sztuki stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek, każda o mocy min. 2x40 kW i każda posiadająca dwa niezależne wyjścia do ładowania);
- dostawa 1 sztuki fabrycznie nowej mobilnej elektrycznej ładowarki o mocy min.
40 kW, do ładowania magazynów energii ww. pojazdów na terenie stacji obsługi pojazdów Zamawiającego; - dostawa i montaż oraz uruchomienie dwóch kompletnych fabrycznie nowych stacji szybkiego ładowania zintegrowanych z masztami wyposażonymi w pantografy „odwrócone” (opuszczane „góra-dół”), stacjonarnych elektrycznych ładowarek o mocy min. 200 kW każda, do ładowania magazynów energii ww. pojazdów
- dostawa i instalacja oprogramowania do zdalnego zarządzania procesem ładowania i monitorowania stanu pracy poszczególnych stacji ładowania.
Powyższa infrastruktura jest niezbędna dla utrzymania ciągłości pracy zakupionego taboru elektrycznego, zapewnienia maksymalnej wydajności i trwałości baterii oraz niezawodnej obsługi pasażerów. Stacje szybkiego ładowania w wyznaczonych punktach miasta zapewniają
doładowanie w ciągu pracy zmianowej, co ma istotny wpływ na projektowanie rozkładu jazdy, zwłaszcza w warunkach zimowych, występowania niskich temperatur, czy też w okresach wzmożonego ruchu turystycznego, generującego korki na drogach.
Zaprojektowano po jednej stacji szybkiego ładowania na każdej linii.
Zakup taboru i ładowarek plug-in będzie objęty jednym zamówieniem w ramach postępowania przetargowego, a ich dostawy będą realizowane w 2022-2023 r.