Jakość powietrza
Stopień jakości powietrza Dobra
Legenda
  Bardzo dobra
  Dobra
  Umiarkowana
  Brak danych
  Dostateczna
  Zła
  Bardzo zła
tabelka scrollowana
Czujniki GIOŚ NO2 CO O3 SO2
ul. Sienkiewicza   2.45   0   99.82   0
- - - - PM2.5 PM10 - - - - - - - -
ul. Sienkiewicza   -   7.88
Czujniki o mniejszej dokładności:
Kamieniec   0.25   0.37
Józefa Piłsudskiego   0.36   0.63
Tytusa Chałubińskiego   0.56   0.82
Zofii i Witolda Paryskich   -   -
Kuźnice   0.19   0.3
Szkoła Podstawowa w Kościelisku   0.61   0.8
Wszystkie odczyty podawane są w µg/m3
Partner: airly
Pt. 29.03 16:00
Zachmurzenie
12° / 7° zachmurzenie duże
Sob. 13:00
Zachmurzenie
16°
Nd. 14:00
Zachmurzenie
16°
Pon. 14:00
Zachmurzenie
16°
Wt. 14:00
Zachmurzenie
Śr. 14:00
Zachmurzenie
Zdjęcie promujące Zakopane

Lokalne standardy urbanistyczne dla inwestycji mieszkaniowych

Lokalne standardy urbanistyczne dla inwestycji mieszkaniowych na obszarze miasta Zakopane

W sierpniu i wrześniu 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu
i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2018 r. poz. 1496), zwana dalej „specustawą mieszkaniową”. Przepisy specustawy mieszkaniowej wprowadziły możliwość skróconego proceduralnie przygotowania inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących. W założeniu miało to ułatwiać prowadzenie inwestycji mieszkaniowych, w praktyce zrodziło obawy o możliwość prowadzenia bardzo poważnych inwestycji w niekontrolowany sposób, niejako poza – ugruntowanym w Polsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat – spójnym systemem planowania przestrzennego, w tym niezależnie od istnienia lub ustaleń obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 19 specustawy mieszkaniowej, rada gminy może określić, w drodze uchwały stanowiącej prawo miejscowe, lokalne standardy urbanistyczne. Mogą one zostać ustalone w zakresie:

  • minimalnych odległości inwestycji mieszkaniowej od przystanku komunikacyjnego, szkoły podstawowej, przedszkola, urządzonych terenów wypoczynku oraz rekreacji lub sportu,
  • wskaźników procentowych dotyczących dostępności miejsc w szkołach podstawowych i przedszkolach,
  • maksymalnej liczby kondygnacji budynków,
  • liczby miejsc parkingowych,

-zapewnienia dostępu do sieci ciepłowniczej,

przy czym w zakresie odległości, liczby kondygnacji i wskaźników procentowych nie mogą różnić się o więcej niż 50% od wartości zapisanych w art. 17 ust. 2, 4, 6 i 7 specustawy mieszkaniowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 specustawy mieszkaniowej, inwestycję mieszkaniową lub inwestycję towarzyszącą realizuje się niezależnie od istnienia lub ustaleń obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, pod warunkiem, że nie jest sprzeczna ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz uchwałą o utworzeniu parku kulturowego. Przepis ten powoduje, że Rada Miasta Zakopane przy rozstrzyganiu wniosków o ustalenie lokalizacji inwestycji będzie musiała brać pod uwagę nie tylko lokalne standardy urbanistyczne, lecz przede wszystkim ustalenia obowiązującego studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zakopane (przy czym zgodnie z art. 5 ust. 4 specustawy mieszkaniowej warunek niesprzeczności ze studium nie dotyczy terenów, które w przeszłości były wykorzystywane jako tereny kolejowe, wojskowe, produkcyjne lub usług pocztowych, a obecnie funkcje te nie są na tych terenach realizowane) oraz obowiązujących uchwał o utworzeniu parków kulturowych.

Celem ustalenia lokalnych standardów urbanistycznych na obszarze miasta Zakopane jest ograniczenie ewentualnych negatywnych skutków lokalizacji nowej zabudowy na podstawie przepisów specustawy mieszkaniowej. Skorzystanie przez Radę Miasta Zakopane z ustawowego uprawnienia do podjęcia niniejszej uchwały
nie gwarantuje jednak ładu przestrzennego w mieście, ponieważ lokalne standardy lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowych pozostają standardami ogólnymi, generalnymi, ustalonymi w oderwaniu od konkretnej lokalizacji czy konkretnej inwestycji.

Lokalne standardy urbanistyczne dla inwestycji mieszkaniowych, realizowanych na podstawie przepisów specustawy mieszkaniowej, ustalone niniejszą uchwałą na obszarze miasta Zakopane, zmieniają ustawowe standardy lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowych w następującym zakresie:

  • zmniejszono o 50% minimalne odległości inwestycji mieszkaniowej od przystanku komunikacyjnego, szkoły podstawowej i przedszkola,
  • zwiększono o około 43% wskaźniki procentowe dotyczące dostępności miejsc w szkołach podstawowych i przedszkolach;
  • zmniejszono o 50% minimalną odległość inwestycji mieszkaniowej od urządzonych terenów wypoczynku oraz rekreacji lub sportu,
  • zmniejszono o 50% maksymalną liczbę kondygnacji budynków objętych inwestycją mieszkaniową,
  • zmniejszono o 50% minimalną odległość od istniejącej zabudowy, umożliwiającej wyznaczenie większej wysokości budynków objętych inwestycją mieszkaniową,
  • określono liczbę miejsc parkingowych niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej, dla samochodów osobowych, pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową oraz rowerów;
  • określono obowiązek zapewnienia dostępu do sieci ciepłowniczej dla realizowanej inwestycji mieszkaniowej.

Lokalne standardy urbanistyczne dla inwestycji mieszkaniowych realizowanych na obszarze miasta Zakopane, mają zastosowanie wyłącznie w postępowaniach prowadzonych na podstawie przepisów specustawy mieszkaniowej. Nie stanowią one podstawy do sporządzania projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.

Uchwała LSU Zakopane - Dz. Urz. Woj. Małopolskiego - POBIERZ